28/5/2021
Υπερβολική κατανάλωση, Εθελοντική απλότητα, Μινιμαλισμός
Στην συνέχεια φαίνεται τα - κατά την γνώμη μου - σημαντικότερα σημεία από μία δημοσίευση του 2017, η οποία έχει τίτλο "Πρωτόκολλο μελέτης για την αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας του περιεχομένου που δημιουργείται από χρήστες για την μείωση της υπερβολικής κατανάλωσης".
Υπερβολική κατανάλωση
Η υπερβολική κατανάλωση αυξάνεται.
Η κατανάλωση γίνεται υπερβολική :
- όταν εξαντλεί τους οικονομικούς ή πνευματικούς πόρους του καταναλωτή, ή
- όταν δημιουργεί ακραίες περιβαλλοντικές συνέπειες, επηρεάζοντας έτσι αρνητικά την ατομική και κοινωνική ευημερία.
Κατά την τελευταία δεκαετία, η κατανάλωση στις ΗΠΑ αυξήθηκε δραματικά. Το 2007, η κατανάλωση αντιπροσώπευε το 72% του Αμερικανικού ΑΕΠ.
Ένας παράγοντας που ίσως συμβάλει στην υπερβολική κατανάλωση είναι ο υλισμός.
Τα υλιστικά άτομα θεωρούν τα υλικά αγαθά ως σημαντικό μέρος της ταυτότητάς τους. Αντιλαμβάνονται την ιδιοκτησία υλικών αγαθών ως βασικά για την θέση τους (κοινωνική ή άλλη) και την ευτυχία τους.
Σε μια πρόσφατη μετα-ανάλυση που εξέτασε τον υλισμό και την προσωπική ευημερία, βρέθηκε μια σημαντική αρνητική σχέση μεταξύ των δύο.
Εθελοντική απλότητα
Μια συχνά προτεινόμενη λύση για την υπερβολική κατανάλωση και τις αρνητικές επιπτώσεις είναι η εθελοντική απλότητα, η τάση των καταναλωτών να υιοθετούν έναν απλό τρόπο ζωής.
Η εθελοντική απλότητα συνεπάγεται την ανεξάρτητη απόφαση του καταναλωτή να μειώσει και να αντικαταστήσει τα μη-απαραίτητα προϊόντα και υπηρεσίες με μη-υλικά στοιχεία ζωής, σε μια προσπάθεια να αυξήσει την ικανοποίηση του και το νόημα της ζωής.
Τα μη-απαραίτητα αντικείμενα και υπηρεσίες μπορούν να οριστούν ως πράγματα που δεν σχετίζονται με την επίτευξη του σκοπού της ζωής του.
Για παράδειγμα, ορισμένες συμπεριφορές εθελοντικής απλότητας συμπεριλαμβάνουν: η λιπασματοποίηση (κομποστοποίηση), η ανακύκλωση, η απομάκρυνση πραγμάτων (declutter), η αυτάρκεια και η χρήση φιλικών προς περιβάλλον μεταφορικών μέσων.
(Δικές μου παρατηρήσεις:
- η απομάκρυνση πραγμάτων μπορεί να γίνει μέσω δωρεών ή πώληση ως μεταχειρισμένων σε σχετικές ιστοσελίδες
- η χρήση φιλικών προς περιβάλλον μεταφορικών μέσων ενδεικτικά αφορά την χρήση ΜΜΜ ή ποδηλάτου αντί για το αυτοκίνητο, η επιλογή τρένου ή πλοίου αντί για αεροπλάνο κ.ο.κ.)
Ενώ αυτός ο τρόπος ζωής είναι πολλά υποσχόμενος στην δυνατότητα του να μειώσει την κατανάλωση και να αυξήσει την ευημερία, είναι δύσκολο να υιοθετηθεί
(Δική μου παρατήρηση:
Δεν θεωρώ ότι είναι δύσκολο.
Απλά, όπως κάθε τι καινούργιο, υπάρχει ένα μεταβατικό στάδιο, το οποίο χρειάζεται χρόνο και ενέργεια για να ενημερωθούμε και να εφαρμόσουμε στην πράξη όλα όσα μαθαίνουμε.
Και, στην πορεία, όταν θα έχει γίνει μέρος της καθημερινότητας μας και των συνηθειών μας, θα αναρωτιόμαστε για ποιον λόγο δεν το είχαμε ξεκινήσει νωρίτερα.)
Μινιμαλισμός
Η επιστημονική έννοια της εθελοντικής απλότητας έχει πρόσφατα προσαρμοστεί σε δημοφιλή τάση, με τον όρο "Μινιμαλισμός".
Ο μινιμαλισμός συχνά περιλαμβάνει περιεχόμενο που δημιουργείται από χρήστες, όπως βίντεο, άρθρα και εικόνες που προάγουν την μείωση της κατανάλωσης.
Το περιεχόμενο για τον μινιμαλισμό κοινοποιείται σε μεγάλο βαθμό μέσω YouTube, Facebook, Twitter και παρόμοιων διαδικτυακών υπηρεσιών κοινωνικής δικτύωσης. Επιπλέον, υπάρχουν πολλά ιστολόγια, διαδικτυακά φόρουμ και ιστότοποι αφιερωμένοι στον Μινιμαλισμό.
Σε αυτές τις διαδικτυακές πηγές, οι χρήστες μπορούν να βρουν πληροφορίες σχετικά με το μινιμαλισμό, συμβουλές για το πώς να υιοθετήσουν αυτόν τον τρόπο ζωής, σεμινάρια και προσωπικές αφηγήσεις μινιμαλιστών που έχουν εφαρμόσει με επιτυχία αυτόν τον τρόπο ζωής
Το φαινόμενο του μινιμαλισμού, σε μικρότερο βαθμό από την εθελοντική απλότητα, φαίνεται να χρησιμοποιεί μια αισθητική προσέγγιση. Ο μινιμαλισμός μπορεί να μελετηθεί ως μια αισθητικά ευχάριστη τάση, που σχετίζεται με τη μόδα και τον σχεδιασμό ιστοσελίδων.
Για παράδειγμα, αφηγήσεις από ιστολόγια μόδας αφιερωμένες στον μινιμαλιστικό στυλ έδιναν έντονη έμφαση στην απλότητα, στην καλαισθησία, στην κομψότητα και στην καθαριότητα, οι οποίες επιτεύχθηκαν ιδίως με την επιλογή χρωματισμού και αραιή χρήση σχεδίων και μοτίβων.
Είναι ακόμη νωρίς για να προσδιοριστεί εάν το φαινόμενο του Μινιμαλισμού είναι μια παροδική τάση ή ένα νέο κύμα συνειδητού καταναλωτισμού, αλλά ο Μινιμαλισμός ίσως έχει την δύναμη να ωθήσει τους καταναλωτές στην ενασχόληση με πρακτικές και συμπεριφορές που προάγουν την βιωσιμότητα.
(Δική μου παρατήρηση:
Δεν θεωρώ ότι είναι παροδική τάση.
Απεναντίας, πιστεύω ότι είναι μία από τις σημαντικότερες επιλογές συνειδητού καταναλωτισμού, και έχει την δυνατότητα να προστατεύσει την σχέση μας με το περιβάλλον προτού ξεπεράσουμε το σημείο χωρίς επιστροφή)
Πηγή
Front Psychol. 2017 Jun 9;8:972. doi: 10.3389/fpsyg.2017.00972. eCollection 2017. A Study Protocol for Testing the Effectiveness of User-Generated Content in Reducing Excessive Consumption Atar Herziger, Amel Benzerga, Jana Berkessel, Niken L Dinartika, Matija Franklin, Kamilla K Steinnes, Felicia Sundström
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28649220/
Υπερβολική κατανάλωση
Η υπερβολική κατανάλωση αυξάνεται.
Η κατανάλωση γίνεται υπερβολική :
- όταν εξαντλεί τους οικονομικούς ή πνευματικούς πόρους του καταναλωτή, ή
- όταν δημιουργεί ακραίες περιβαλλοντικές συνέπειες, επηρεάζοντας έτσι αρνητικά την ατομική και κοινωνική ευημερία.
Κατά την τελευταία δεκαετία, η κατανάλωση στις ΗΠΑ αυξήθηκε δραματικά. Το 2007, η κατανάλωση αντιπροσώπευε το 72% του Αμερικανικού ΑΕΠ.
Ένας παράγοντας που ίσως συμβάλει στην υπερβολική κατανάλωση είναι ο υλισμός.
Τα υλιστικά άτομα θεωρούν τα υλικά αγαθά ως σημαντικό μέρος της ταυτότητάς τους. Αντιλαμβάνονται την ιδιοκτησία υλικών αγαθών ως βασικά για την θέση τους (κοινωνική ή άλλη) και την ευτυχία τους.
Σε μια πρόσφατη μετα-ανάλυση που εξέτασε τον υλισμό και την προσωπική ευημερία, βρέθηκε μια σημαντική αρνητική σχέση μεταξύ των δύο.
Εθελοντική απλότητα
Μια συχνά προτεινόμενη λύση για την υπερβολική κατανάλωση και τις αρνητικές επιπτώσεις είναι η εθελοντική απλότητα, η τάση των καταναλωτών να υιοθετούν έναν απλό τρόπο ζωής.
Η εθελοντική απλότητα συνεπάγεται την ανεξάρτητη απόφαση του καταναλωτή να μειώσει και να αντικαταστήσει τα μη-απαραίτητα προϊόντα και υπηρεσίες με μη-υλικά στοιχεία ζωής, σε μια προσπάθεια να αυξήσει την ικανοποίηση του και το νόημα της ζωής.
Τα μη-απαραίτητα αντικείμενα και υπηρεσίες μπορούν να οριστούν ως πράγματα που δεν σχετίζονται με την επίτευξη του σκοπού της ζωής του.
Για παράδειγμα, ορισμένες συμπεριφορές εθελοντικής απλότητας συμπεριλαμβάνουν: η λιπασματοποίηση (κομποστοποίηση), η ανακύκλωση, η απομάκρυνση πραγμάτων (declutter), η αυτάρκεια και η χρήση φιλικών προς περιβάλλον μεταφορικών μέσων.
(Δικές μου παρατηρήσεις:
- η απομάκρυνση πραγμάτων μπορεί να γίνει μέσω δωρεών ή πώληση ως μεταχειρισμένων σε σχετικές ιστοσελίδες
- η χρήση φιλικών προς περιβάλλον μεταφορικών μέσων ενδεικτικά αφορά την χρήση ΜΜΜ ή ποδηλάτου αντί για το αυτοκίνητο, η επιλογή τρένου ή πλοίου αντί για αεροπλάνο κ.ο.κ.)
Ενώ αυτός ο τρόπος ζωής είναι πολλά υποσχόμενος στην δυνατότητα του να μειώσει την κατανάλωση και να αυξήσει την ευημερία, είναι δύσκολο να υιοθετηθεί
(Δική μου παρατήρηση:
Δεν θεωρώ ότι είναι δύσκολο.
Απλά, όπως κάθε τι καινούργιο, υπάρχει ένα μεταβατικό στάδιο, το οποίο χρειάζεται χρόνο και ενέργεια για να ενημερωθούμε και να εφαρμόσουμε στην πράξη όλα όσα μαθαίνουμε.
Και, στην πορεία, όταν θα έχει γίνει μέρος της καθημερινότητας μας και των συνηθειών μας, θα αναρωτιόμαστε για ποιον λόγο δεν το είχαμε ξεκινήσει νωρίτερα.)
Μινιμαλισμός
Η επιστημονική έννοια της εθελοντικής απλότητας έχει πρόσφατα προσαρμοστεί σε δημοφιλή τάση, με τον όρο "Μινιμαλισμός".
Ο μινιμαλισμός συχνά περιλαμβάνει περιεχόμενο που δημιουργείται από χρήστες, όπως βίντεο, άρθρα και εικόνες που προάγουν την μείωση της κατανάλωσης.
Το περιεχόμενο για τον μινιμαλισμό κοινοποιείται σε μεγάλο βαθμό μέσω YouTube, Facebook, Twitter και παρόμοιων διαδικτυακών υπηρεσιών κοινωνικής δικτύωσης. Επιπλέον, υπάρχουν πολλά ιστολόγια, διαδικτυακά φόρουμ και ιστότοποι αφιερωμένοι στον Μινιμαλισμό.
Σε αυτές τις διαδικτυακές πηγές, οι χρήστες μπορούν να βρουν πληροφορίες σχετικά με το μινιμαλισμό, συμβουλές για το πώς να υιοθετήσουν αυτόν τον τρόπο ζωής, σεμινάρια και προσωπικές αφηγήσεις μινιμαλιστών που έχουν εφαρμόσει με επιτυχία αυτόν τον τρόπο ζωής
Το φαινόμενο του μινιμαλισμού, σε μικρότερο βαθμό από την εθελοντική απλότητα, φαίνεται να χρησιμοποιεί μια αισθητική προσέγγιση. Ο μινιμαλισμός μπορεί να μελετηθεί ως μια αισθητικά ευχάριστη τάση, που σχετίζεται με τη μόδα και τον σχεδιασμό ιστοσελίδων.
Για παράδειγμα, αφηγήσεις από ιστολόγια μόδας αφιερωμένες στον μινιμαλιστικό στυλ έδιναν έντονη έμφαση στην απλότητα, στην καλαισθησία, στην κομψότητα και στην καθαριότητα, οι οποίες επιτεύχθηκαν ιδίως με την επιλογή χρωματισμού και αραιή χρήση σχεδίων και μοτίβων.
Είναι ακόμη νωρίς για να προσδιοριστεί εάν το φαινόμενο του Μινιμαλισμού είναι μια παροδική τάση ή ένα νέο κύμα συνειδητού καταναλωτισμού, αλλά ο Μινιμαλισμός ίσως έχει την δύναμη να ωθήσει τους καταναλωτές στην ενασχόληση με πρακτικές και συμπεριφορές που προάγουν την βιωσιμότητα.
(Δική μου παρατήρηση:
Δεν θεωρώ ότι είναι παροδική τάση.
Απεναντίας, πιστεύω ότι είναι μία από τις σημαντικότερες επιλογές συνειδητού καταναλωτισμού, και έχει την δυνατότητα να προστατεύσει την σχέση μας με το περιβάλλον προτού ξεπεράσουμε το σημείο χωρίς επιστροφή)
Πηγή
Front Psychol. 2017 Jun 9;8:972. doi: 10.3389/fpsyg.2017.00972. eCollection 2017. A Study Protocol for Testing the Effectiveness of User-Generated Content in Reducing Excessive Consumption Atar Herziger, Amel Benzerga, Jana Berkessel, Niken L Dinartika, Matija Franklin, Kamilla K Steinnes, Felicia Sundström
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28649220/