18/5/2023.
Ενημέρωση: 19/5/2023
Ενημέρωση: 19/5/2023
ΗΧΟΡΥΠΑΝΣΗ ΟΡΙΣΜΟΣ
Ο θόρυβος προκαλεί πλήθος παθήσεων καθώς και πρόωρο θάνατο. Είναι η δ ε ύ τ ε ρ η πιο σημαντική περιβαλλοντική αιτία κακής υγείας.
Η οδική κυκλοφορία είναι η κ ύ ρ ι α πηγή περιβαλλοντικού θορύβου, ιδίως τα οχήματα με "πειραγμένες" ή θορυβώδεις εξατμίσεις
Η οδική κυκλοφορία είναι η κ ύ ρ ι α πηγή περιβαλλοντικού θορύβου, ιδίως τα οχήματα με "πειραγμένες" ή θορυβώδεις εξατμίσεις
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
Α. ΠΕΡΙΛΗΨΗ Β. ΠΛΗΡΕΣ ΚΕΙΜΕΝΟ 1. ΗΧΟΡΥΠΑΝΣΗ ΟΡΙΣΜΟΣ α. ΣΕ 1 ΦΡΑΣΗ β. ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ BRITANNICA γ. ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΩΝ ΗΠΑ δ. ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ ΥΓΕΙΑΣ 2. ΜΕΤΡΗΣΗ ΕΝΤΑΣΗΣ 3. ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ 4. ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΕΙΔΙΚΑ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ 5. ΠΟΣΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΕΠΗΡΕΑΖΟΝΤΑΙ 6. ΠΗΓΕΣ ΗΧΟΡΥΠΑΝΣΗΣ 7. ΕΩΣ ΚΑΙ ΤΟ 86,5% ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΕΚΤΊΘΕΤΑΙ ΣΕ ΕΠΙΒΛΑΒΗ ΕΠΙΠΕΔΑ Γ. ΤΙ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ Παραπομπές (11) |
Α. ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Ένας λακωνικός ορισμός για την ηχορύπανση είναι τα "επιβλαβή ή ενοχλητικά επίπεδα θορύβου".
Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας συστήνει ο θόρυβος να μ η ν ξεπερνά τα 40 ντεσιμπέλ (dB) κατά την διάρκεια του νυχτερινού ύπνου. Κατά την διάρκεια της ημέρας συστήνει λ ι γ ό τ ε ρ ο από 40 έως 53 dB, ανάλογα με την πηγή του θορύβου (οχήματα, σιδηροδρομικό δίκτυο, αεροσκάφη, ανεμογεννήτριες).
Ο θόρυβος από την οδική, σιδηροδρομική και εναέρια κυκλοφορία είναι η δ ε ύ τ ε ρ η πιο σημαντική περιβαλλοντική αιτία κακής υγείας στην Δυτική Ευρώπη.
Ο θόρυβος είναι μια υ π ο τ ι μ η μ έ ν η απειλή και η αντιμετώπιση της ηχορύπανσης είναι επιτακτική διότι μόνο στην Ευρώπη, π ρ ο κ α λ ε ί 72.000 νοσηλείες και 16.600 πρόωρους θανάτους. Αυτό συμβαίνει κ ά θ ε χρόνο. Επιστήμονες την έχουν χαρακτηρίσει ως "σύγχρονη πανούκλα".
Επίσης, προκαλεί πλήθος βραχυπρόθεσμων αλλά και μακροπρόθεσμων προβλημάτων υγείας, όπως προοδευτική απώλεια ακοής, αρτηριακή πίεση, ευερεθιστότητα, άγχος, πνευματική κόπωση, διαταραχές ύπνου, παρεμπόδιση δραστηριοτήτων αναψυχής, μειωμένες επιδόσεις στην εργασία και στο σχολείο, εμβοές, γνωστική εξασθένηση, δυσμενείς εκβάσεις στον τοκετό, προβλήματα ψυχικής υγείας, ακόμα και διαβήτη.
Η οδική κυκλοφορία είναι μ α κ ρ ά ν η πιο κυρίαρχη πηγή περιβαλλοντικού θορύβου, ιδίως τα οχήματα με "πειραγμένες" ή θορυβώδεις εξατμίσεις.
Η αποκατάσταση της "πειραγμένης" εξάτμισης αποτελεί μία από τις βασικές ενέργειες, η οποία μπορεί να προσφέρει ά μ ε σ α αποτελέσματα στην σημαντική μείωση του θορύβου.
Όταν ο κάτοχος ενημερωθεί για τις επιπτώσεις της ηχορύπανσης, δεν έχει λόγο να αρνηθεί την αποκατάσταση, ιδίως εάν ζητηθεί ε υ γ ε ν ι κ ά και όχι προκλητικά.
Το επιχείρημα ότι και "τα ΜΜΜ προκαλούν ηχορύπανση" χρειάζεται επαναξιολόγηση διότι δεν συνεκτιμά 2 βασικούς παράγοντες:
1. τα ΜΜΜ αποσυμφορίζουν την πόλη από πολλαπλάσιο αριθμό οχημάτων. Εάν αυτά τα οχήματα βρισκόντουσαν στους δρόμους θα προκαλούσαν αθροιστικά μεγαλύτερη ηχορύπανση σε σύγκριση με την ηχορύπανση που προκαλούν τα ΜΜΜ. Ας αναλογιστούμε την ηχορύπανση που θα υπήρχε εάν όλοι οι άνθρωποι κυκλοφορούσαμε με δικό μας όχημα. Ας θυμηθούμε τι γινόταν στους δρόμους του Λεκανοπεδίου Αττικής προτού ξεκινήσει να λειτουργεί το Μετρό.
Στον αντίποδα, η "πειραγμένη" ή θορυβώδης εξάτμιση δεν προσφέρει κανένα όφελος στην αποσυμφόρηση της πόλης.
2. σίγουρα είναι απαραίτητο να γίνουν ενέργειες για να αποκτήσουμε πιο αθόρυβα ΜΜΜ. Ωστόσο, αυτές οι ενέργειες είναι πιο δύσκολες και απαιτούν περισσότερο χρόνο.
Στον αντίποδα, η "πειραγμένη" ή θορυβώδης εξάτμιση μπορεί να αποκατασταθεί απλά και γρήγορα.
Ένας λακωνικός ορισμός για την ηχορύπανση είναι τα "επιβλαβή ή ενοχλητικά επίπεδα θορύβου".
Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας συστήνει ο θόρυβος να μ η ν ξεπερνά τα 40 ντεσιμπέλ (dB) κατά την διάρκεια του νυχτερινού ύπνου. Κατά την διάρκεια της ημέρας συστήνει λ ι γ ό τ ε ρ ο από 40 έως 53 dB, ανάλογα με την πηγή του θορύβου (οχήματα, σιδηροδρομικό δίκτυο, αεροσκάφη, ανεμογεννήτριες).
Ο θόρυβος από την οδική, σιδηροδρομική και εναέρια κυκλοφορία είναι η δ ε ύ τ ε ρ η πιο σημαντική περιβαλλοντική αιτία κακής υγείας στην Δυτική Ευρώπη.
Ο θόρυβος είναι μια υ π ο τ ι μ η μ έ ν η απειλή και η αντιμετώπιση της ηχορύπανσης είναι επιτακτική διότι μόνο στην Ευρώπη, π ρ ο κ α λ ε ί 72.000 νοσηλείες και 16.600 πρόωρους θανάτους. Αυτό συμβαίνει κ ά θ ε χρόνο. Επιστήμονες την έχουν χαρακτηρίσει ως "σύγχρονη πανούκλα".
Επίσης, προκαλεί πλήθος βραχυπρόθεσμων αλλά και μακροπρόθεσμων προβλημάτων υγείας, όπως προοδευτική απώλεια ακοής, αρτηριακή πίεση, ευερεθιστότητα, άγχος, πνευματική κόπωση, διαταραχές ύπνου, παρεμπόδιση δραστηριοτήτων αναψυχής, μειωμένες επιδόσεις στην εργασία και στο σχολείο, εμβοές, γνωστική εξασθένηση, δυσμενείς εκβάσεις στον τοκετό, προβλήματα ψυχικής υγείας, ακόμα και διαβήτη.
Η οδική κυκλοφορία είναι μ α κ ρ ά ν η πιο κυρίαρχη πηγή περιβαλλοντικού θορύβου, ιδίως τα οχήματα με "πειραγμένες" ή θορυβώδεις εξατμίσεις.
Η αποκατάσταση της "πειραγμένης" εξάτμισης αποτελεί μία από τις βασικές ενέργειες, η οποία μπορεί να προσφέρει ά μ ε σ α αποτελέσματα στην σημαντική μείωση του θορύβου.
Όταν ο κάτοχος ενημερωθεί για τις επιπτώσεις της ηχορύπανσης, δεν έχει λόγο να αρνηθεί την αποκατάσταση, ιδίως εάν ζητηθεί ε υ γ ε ν ι κ ά και όχι προκλητικά.
Το επιχείρημα ότι και "τα ΜΜΜ προκαλούν ηχορύπανση" χρειάζεται επαναξιολόγηση διότι δεν συνεκτιμά 2 βασικούς παράγοντες:
1. τα ΜΜΜ αποσυμφορίζουν την πόλη από πολλαπλάσιο αριθμό οχημάτων. Εάν αυτά τα οχήματα βρισκόντουσαν στους δρόμους θα προκαλούσαν αθροιστικά μεγαλύτερη ηχορύπανση σε σύγκριση με την ηχορύπανση που προκαλούν τα ΜΜΜ. Ας αναλογιστούμε την ηχορύπανση που θα υπήρχε εάν όλοι οι άνθρωποι κυκλοφορούσαμε με δικό μας όχημα. Ας θυμηθούμε τι γινόταν στους δρόμους του Λεκανοπεδίου Αττικής προτού ξεκινήσει να λειτουργεί το Μετρό.
Στον αντίποδα, η "πειραγμένη" ή θορυβώδης εξάτμιση δεν προσφέρει κανένα όφελος στην αποσυμφόρηση της πόλης.
2. σίγουρα είναι απαραίτητο να γίνουν ενέργειες για να αποκτήσουμε πιο αθόρυβα ΜΜΜ. Ωστόσο, αυτές οι ενέργειες είναι πιο δύσκολες και απαιτούν περισσότερο χρόνο.
Στον αντίποδα, η "πειραγμένη" ή θορυβώδης εξάτμιση μπορεί να αποκατασταθεί απλά και γρήγορα.
Β. ΠΛΗΡΕΣ ΚΕΙΜΕΝΟ
1. ΗΧΟΡΥΠΑΝΣΗ ΟΡΙΣΜΟΣ
α. ΣΕ 1 ΦΡΑΣΗ, ο ορισμός για την ηχορύπανση είναι τα "επιβλαβή ή ενοχλητικά επίπεδα θορύβου"
β. ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ BRITANNICA, ο ορισμός για την ηχορύπανση είναι ο ανεπιθύμητος ή υπερβολικός ήχος που μπορεί να έχει ε π ι β λ α β ε ί ς επιπτώσεις στην ανθρώπινη υγεία, την άγρια ζωή και την ποιότητα του περιβάλλοντος.
Η ηχορύπανση δημιουργείται συνήθως σε πολλές βιομηχανικές εγκαταστάσεις και σε ορισμένους άλλους χώρους εργασίας, αλλά προέρχεται επίσης από την κυκλοφορία αυτοκινητοδρόμων, σιδηροδρόμων και αεροπλάνων και από υπαίθριες κατασκευαστικές δραστηριότητες (1).
γ. ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΩΝ ΗΠΑ: Η ζώνη θορύβου που ορίζεται ως "Κανονικά μη-αποδεκτή" [Normally Unacceptable] περιλαμβάνει επίπεδα θορύβου από 65 έως 75 ντεσιμπέλ (dB).
Τοποθεσίες με μέσο επίπεδο θορύβου ημέρας-νύχτας πάνω από 75 dB έχουν «Μη αποδεκτή» έκθεση στο θόρυβο (2).
δ. ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ ΥΓΕΙΑΣ (ΠΟΥ):
Οι οδηγίες του ΠΟΥ για τον θόρυβο συνιστούν :
- λ ι γ ό τ ε ρ α από 30 dB στα υπνοδωμάτια κατά την διάρκεια της νύχτας για ύπνο καλής ποιότητας, και
- λ ι γ ό τ ε ρ α από 35 dB στις τάξεις για να επιτρέψουν καλές συνθήκες διδασκαλίας και μάθησης.
Οι οδηγίες του ΠΟΥ για τον νυχτερινό θόρυβο συνιστούν λιγότερο από 40 dB έξω από τα υπνοδωμάτια για την αποφυγή δυσμενών επιπτώσεων στην υγεία (3).
οδική κυκλοφορία, σιδηροδρομικό δίκτυο, αεροσκάφη, ανεμογεννήτριες:
- Όσον αφορά την οδική κυκλοφορία, κατά την διάρκεια της ημέρας αποτελεί ισχυρή σύσταση η μείωση των επιπέδων θορύβου σε λ ι γ ό τ ε ρ ο από 53 dB, καθώς ο θόρυβος από την οδική κυκλοφορία πάνω από 53 dB σχετίζεται με δυσμενείς επιπτώσεις στην υγεία.
- Όσον αφορά το σιδηροδρομικό δίκτυο, αποτελεί ισχυρή σύσταση η μείωση των επιπέδων θορύβου σε λ ι γ ό τ ε ρ ο από 54 dB κατά την διάρκεια της ημέρας και 44 dB κατά την διάρκεια της νύχτας.
- Όσον αφορά τον θόρυβο αεροσκαφών, αποτελεί ισχυρή σύσταση η μείωση των επιπέδων θορύβου σε λ ι γ ό τ ε ρ ο από 45 dB κατά την διάρκεια της ημέρας και 40 dB κατά την διάρκεια της νύχτας.
- Όσον αφορά τις ανεμογεννήτριες, αποτελεί σύσταση η μείωση των επιπέδων θορύβου σε λ ι γ ό τ ε ρ ο από 45 dB (8).
1. ΗΧΟΡΥΠΑΝΣΗ ΟΡΙΣΜΟΣ
α. ΣΕ 1 ΦΡΑΣΗ, ο ορισμός για την ηχορύπανση είναι τα "επιβλαβή ή ενοχλητικά επίπεδα θορύβου"
β. ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ BRITANNICA, ο ορισμός για την ηχορύπανση είναι ο ανεπιθύμητος ή υπερβολικός ήχος που μπορεί να έχει ε π ι β λ α β ε ί ς επιπτώσεις στην ανθρώπινη υγεία, την άγρια ζωή και την ποιότητα του περιβάλλοντος.
Η ηχορύπανση δημιουργείται συνήθως σε πολλές βιομηχανικές εγκαταστάσεις και σε ορισμένους άλλους χώρους εργασίας, αλλά προέρχεται επίσης από την κυκλοφορία αυτοκινητοδρόμων, σιδηροδρόμων και αεροπλάνων και από υπαίθριες κατασκευαστικές δραστηριότητες (1).
γ. ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΩΝ ΗΠΑ: Η ζώνη θορύβου που ορίζεται ως "Κανονικά μη-αποδεκτή" [Normally Unacceptable] περιλαμβάνει επίπεδα θορύβου από 65 έως 75 ντεσιμπέλ (dB).
Τοποθεσίες με μέσο επίπεδο θορύβου ημέρας-νύχτας πάνω από 75 dB έχουν «Μη αποδεκτή» έκθεση στο θόρυβο (2).
δ. ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ ΥΓΕΙΑΣ (ΠΟΥ):
Οι οδηγίες του ΠΟΥ για τον θόρυβο συνιστούν :
- λ ι γ ό τ ε ρ α από 30 dB στα υπνοδωμάτια κατά την διάρκεια της νύχτας για ύπνο καλής ποιότητας, και
- λ ι γ ό τ ε ρ α από 35 dB στις τάξεις για να επιτρέψουν καλές συνθήκες διδασκαλίας και μάθησης.
Οι οδηγίες του ΠΟΥ για τον νυχτερινό θόρυβο συνιστούν λιγότερο από 40 dB έξω από τα υπνοδωμάτια για την αποφυγή δυσμενών επιπτώσεων στην υγεία (3).
οδική κυκλοφορία, σιδηροδρομικό δίκτυο, αεροσκάφη, ανεμογεννήτριες:
- Όσον αφορά την οδική κυκλοφορία, κατά την διάρκεια της ημέρας αποτελεί ισχυρή σύσταση η μείωση των επιπέδων θορύβου σε λ ι γ ό τ ε ρ ο από 53 dB, καθώς ο θόρυβος από την οδική κυκλοφορία πάνω από 53 dB σχετίζεται με δυσμενείς επιπτώσεις στην υγεία.
- Όσον αφορά το σιδηροδρομικό δίκτυο, αποτελεί ισχυρή σύσταση η μείωση των επιπέδων θορύβου σε λ ι γ ό τ ε ρ ο από 54 dB κατά την διάρκεια της ημέρας και 44 dB κατά την διάρκεια της νύχτας.
- Όσον αφορά τον θόρυβο αεροσκαφών, αποτελεί ισχυρή σύσταση η μείωση των επιπέδων θορύβου σε λ ι γ ό τ ε ρ ο από 45 dB κατά την διάρκεια της ημέρας και 40 dB κατά την διάρκεια της νύχτας.
- Όσον αφορά τις ανεμογεννήτριες, αποτελεί σύσταση η μείωση των επιπέδων θορύβου σε λ ι γ ό τ ε ρ ο από 45 dB (8).
Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας έχει ταξινομήσει τον θόρυβο από την οδική κυκλοφορία, συμπεριλαμβανομένης της οδικής, της σιδηροδρομικής και της εναέριας, ως την δ ε ύ τ ε ρ η πιο σημαντική περιβαλλοντική αιτία κακής υγείας στη Δυτική Ευρώπη (9, 10, 11).
2. ΜΕΤΡΗΣΗ ΕΝΤΑΣΗΣ
Τα ηχητικά κύματα είναι δονήσεις μορίων αέρα που μεταφέρονται από μια πηγή θορύβου στο αυτί (1).
Η ένταση του ήψου μετριέται σε ντεσιμπέλ (dB).
Το κανονικό ανθρώπινο αυτί μπορεί να ανιχνεύσει ήχους που κυμαίνονται μεταξύ 0 dB και περίπου 140 dB, με ήχους μεταξύ 120 dB και 140 dB να προκαλούν πόνο.
Σε μια βιβλιοθήκη η ένταση του ήχου είναι περίπου 35 dB, ενώ μέσα σε ένα κινούμενο λεωφορείο ή τρένο μετρό είναι περίπου 85 dB.
Οι κατασκευαστικές δραστηριότητες κτιρίων μπορούν να φτάσουν έως και 105 dB στην πηγή (1).
3. ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ
Ο θόρυβος είναι κάτι περισσότερο από μια απλή ενόχληση (1). Ο θόρυβος είναι μια υποτιμημένη απειλή που μπορεί να προκαλέσει μια σειρά από βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα προβλήματα υγείας. Στην Ευρώπη, οι άνθρωποι παραπονιούνται για υπερβολικό θόρυβο ολοένα και πιο συχνά (3).
Σε ορισμένα επίπεδα και σε ορισμένη διάρκεια έκθεσης, είναι σε θέση να προκαλέσει φυσική βλάβη στο τύμπανο και στα ευαίσθητα κύτταρα του εσωτερικού αυτιού και να οδηγήσει σε προσωρινή ή ακόμα και μ ό ν ι μ η απώλεια ακοής (1).
Η απώλεια ακοής δεν εμφανίζεται συνήθως σε ένταση ήχου κάτω από 80 dBA (για έκθεση 8 ωρών τα επίπεδα είναι καλύτερα να διατηρούνται κάτω από 85 dBA), αλλά οι περισσότεροι άνθρωποι που εκτίθενται επανειλημμένα σε περισσότερα από 105 dBA θα έχουν μ ό ν ι μ η απώλεια ακοής σε κάποιο βαθμό.
Εκτός από την πρόκληση απώλειας ακοής, η υπερβολική έκθεση στον θόρυβο είναι σε θέση :
- να α υ ξ ή σ ε ι την αρτηριακή πίεση και τους παλμούς (1, 3, 5),
- να π ρ ο κ α λ έ σ ε ι ευερεθιστότητα, άγχος και πνευματική κόπωση (1),
- να π α ρ ε μ π ο δ ί σ ε ι τον ύπνο οδηγώντας σε διαταραχές του ύπνου (1, 3, 5),
- να π α ρ ε μ π ο δ ί σ ε ι τις δραστηριότητες αναψυχής και την προσωπική επικοινωνία (1, 4),
- να ο δ η γ ή σ ε ι σε χαμηλότερες επιδόσεις στην εργασία και στο σχολείο (3), και
- να α υ ξ ή σ ε ι τον κίνδυνο για εμβοές (5),
- να α υ ξ ή σ ε ι τον κίνδυνο για γνωστική εξασθένηση (5), ενώ
- υπάρχουν αυξανόμενες ενδείξεις για δυσμενείς εκβάσεις στον τοκετό, προβλήματα ψυχικής υγείας (5) καθώς και πρόωρο θάνατο (11).
Πρόσφατες μελέτες υποδεικνύουν επίσης ότι ο θόρυβος από την οδική κυκλοφορία θα μπορούσε να σχετίζεται ακόμα και με τον διαβήτη (10).
Ο έλεγχος της ηχορύπανσης είναι επομένως σημαντικός στον χώρο εργασίας και στην κοινότητα.
4. ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΕΙΔΙΚΑ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ
Η διαταραχή της πρώιμης παιδικής ανάπτυξης και εκπαίδευσης που προκαλείται από τον θόρυβο ίσως να έχει δ ι α β ί ο υ επιπτώσεις στην ακαδημαϊκή επίδοση και την υγεία (3).
Ο υπερβολικός θόρυβος βλάπτει σοβαρά την ανθρώπινη υγεία και παρεμβαίνει στις καθημερινές δραστηριότητες στο σχολείο (4).
Τα ηχητικά κύματα είναι δονήσεις μορίων αέρα που μεταφέρονται από μια πηγή θορύβου στο αυτί (1).
Η ένταση του ήψου μετριέται σε ντεσιμπέλ (dB).
Το κανονικό ανθρώπινο αυτί μπορεί να ανιχνεύσει ήχους που κυμαίνονται μεταξύ 0 dB και περίπου 140 dB, με ήχους μεταξύ 120 dB και 140 dB να προκαλούν πόνο.
Σε μια βιβλιοθήκη η ένταση του ήχου είναι περίπου 35 dB, ενώ μέσα σε ένα κινούμενο λεωφορείο ή τρένο μετρό είναι περίπου 85 dB.
Οι κατασκευαστικές δραστηριότητες κτιρίων μπορούν να φτάσουν έως και 105 dB στην πηγή (1).
3. ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ
Ο θόρυβος είναι κάτι περισσότερο από μια απλή ενόχληση (1). Ο θόρυβος είναι μια υποτιμημένη απειλή που μπορεί να προκαλέσει μια σειρά από βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα προβλήματα υγείας. Στην Ευρώπη, οι άνθρωποι παραπονιούνται για υπερβολικό θόρυβο ολοένα και πιο συχνά (3).
Σε ορισμένα επίπεδα και σε ορισμένη διάρκεια έκθεσης, είναι σε θέση να προκαλέσει φυσική βλάβη στο τύμπανο και στα ευαίσθητα κύτταρα του εσωτερικού αυτιού και να οδηγήσει σε προσωρινή ή ακόμα και μ ό ν ι μ η απώλεια ακοής (1).
Η απώλεια ακοής δεν εμφανίζεται συνήθως σε ένταση ήχου κάτω από 80 dBA (για έκθεση 8 ωρών τα επίπεδα είναι καλύτερα να διατηρούνται κάτω από 85 dBA), αλλά οι περισσότεροι άνθρωποι που εκτίθενται επανειλημμένα σε περισσότερα από 105 dBA θα έχουν μ ό ν ι μ η απώλεια ακοής σε κάποιο βαθμό.
Εκτός από την πρόκληση απώλειας ακοής, η υπερβολική έκθεση στον θόρυβο είναι σε θέση :
- να α υ ξ ή σ ε ι την αρτηριακή πίεση και τους παλμούς (1, 3, 5),
- να π ρ ο κ α λ έ σ ε ι ευερεθιστότητα, άγχος και πνευματική κόπωση (1),
- να π α ρ ε μ π ο δ ί σ ε ι τον ύπνο οδηγώντας σε διαταραχές του ύπνου (1, 3, 5),
- να π α ρ ε μ π ο δ ί σ ε ι τις δραστηριότητες αναψυχής και την προσωπική επικοινωνία (1, 4),
- να ο δ η γ ή σ ε ι σε χαμηλότερες επιδόσεις στην εργασία και στο σχολείο (3), και
- να α υ ξ ή σ ε ι τον κίνδυνο για εμβοές (5),
- να α υ ξ ή σ ε ι τον κίνδυνο για γνωστική εξασθένηση (5), ενώ
- υπάρχουν αυξανόμενες ενδείξεις για δυσμενείς εκβάσεις στον τοκετό, προβλήματα ψυχικής υγείας (5) καθώς και πρόωρο θάνατο (11).
Πρόσφατες μελέτες υποδεικνύουν επίσης ότι ο θόρυβος από την οδική κυκλοφορία θα μπορούσε να σχετίζεται ακόμα και με τον διαβήτη (10).
Ο έλεγχος της ηχορύπανσης είναι επομένως σημαντικός στον χώρο εργασίας και στην κοινότητα.
4. ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΕΙΔΙΚΑ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ
Η διαταραχή της πρώιμης παιδικής ανάπτυξης και εκπαίδευσης που προκαλείται από τον θόρυβο ίσως να έχει δ ι α β ί ο υ επιπτώσεις στην ακαδημαϊκή επίδοση και την υγεία (3).
Ο υπερβολικός θόρυβος βλάπτει σοβαρά την ανθρώπινη υγεία και παρεμβαίνει στις καθημερινές δραστηριότητες στο σχολείο (4).
Ο θόρυβος μάς αρρωσταίνει και μας σκοτώνει διότι, μόνο στην Ευρώπη, ο θόρυβος π ρ ο κ α λ ε ί 72.000 νοσηλείες και 16.600 πρόωρους θανάτους, και αυτό συμβαίνει κ ά θ ε χρόνο (10).
Η υιοθέτηση των οδηγιών του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για τα επίπεδα θορύβου θα μπορούσε να αποτρέψει 3.600 θανάτους ετησίως μόνο από ισχαιμική καρδιοπάθεια (11).
5. ΠΟΣΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΕΠΗΡΕΑΖΟΝΤΑΙ
- περίπου το 40% του πληθυσμού στις χώρες της ΕΕ εκτίθεται σε θόρυβο από την οδική κυκλοφορία σε επίπεδα άνω των 55 db.
- το 20% εκτίθεται σε επίπεδα άνω των 65 dB κατά την διάρκεια της ημέρας
- περισσότερο από το 30% εκτίθεται σε επίπεδα άνω των 55 dB τη νύχτα (3).
6. ΠΗΓΕΣ ΗΧΟΡΥΠΑΝΣΗΣ
Σημαντικές πηγές έκθεσης στον περιβαλλοντικό θόρυβο είναι (5, 7) :
- τα οδικά μέσα, ιδίως τα οχήματα με "πειραγμένες" ή θορυβώδεις εξατμίσεις.
- το σιδηροδρομικό δίκτυο,
- η εναέρια κυκλοφορία,
- τα πλοία, και
- τα εργοτάξια.
Η έκθεση στο θόρυβο μπορεί επίσης να προκύψει μέσω άλλων πηγών, όπως :
- οι ανεμογεννήτριες, και
- ορισμένες δραστηριότητες αναψυχής, όπως η ακρόαση δυνατής μουσικής, τα νυχτερινά κλαμπ κ.ά. (5, 7).
Η οδική κυκλοφορία είναι μακράν η πιο κυρίαρχη πηγή περιβαλλοντικού θορύβου (6, 11).
7. ΕΩΣ ΚΑΙ ΤΟ 86,5% ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΕΚΤΊΘΕΤΑΙ ΣΕ ΕΠΙΒΛΑΒΗ ΕΠΙΠΕΔΑ
Τα αποτελέσματα μελέτης σε 749 πόλεις της Ευρώπης ότι περισσότερο από το 48% των ενηλίκων που συμπεριλήφθηκαν στη μελέτη εκτέθηκαν σε επίπεδα θορύβου που υπερέβαιναν το συνιστώμενο όριο από τον ΠΟΥ.
Συγκεκριμένα, η σύσταση του ΠΟΥ αναφέρει ότι το μέσο επίπεδο θορύβου που καταγράφεται σε διάστημα 24 ωρών δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 53 dB.
Το ποσοστό του πληθυσμού που εκτίθεται σε επίπεδα θορύβου υψηλότερα από τα συνιστώμενα στις πρωτεύουσες της Ευρώπης κυμαίνεται από 29,8% στο Βερολίνο έως 86,5% στη Βιέννη, συμπεριλαμβανομένου του 43,8% στη Μαδρίτη και του 60,5% στη Ρώμη (11).
Γ. ΤΙ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ
1ο βήμα: Ενημέρωση.
Ενημερωνόμαστε για τον σοβαρό αντίκτυπο που έχει η ηχορύπανση στην ζωή μας. Το παρόν άρθρο παραθέτει κάποια ενδεικτικά δεδομένα. Για μία πιο διεξοδική παρουσίαση δείτε το άρθρο "ηχορύπανση συνέπειες".
2ο βήμα: Γνωστοποίηση στον κύκλο μας.
Γνωστοποιούμε το πρόβλημα της ηχορύπανσης, συζητώντας το με άτομα από το οικογενειακό, φιλικό και εργασιακό περιβάλλον μας.
3ο βήμα: Αναρτήσεις στα κοινωνικά μέσα δικτύωσης.
Μοιραζόμαστε το πρόβλημα της ηχορύπανσης και στα κοινωνικά μέσα δικτύωσης. Αναρτούμε πληροφορίες και ιδρύουμε σχετικές ομάδες.
4ο βήμα: Διάλογος με την πολιτεία.
Επικοινωνούμε το πρόβλημα τόσο στον Δήμο μας όσο και στο Υπουργείο. Στο άρθρο "ηχορύπανση συνέπειες" προτείνονται συγκεκριμένες ενέργειες, οι οποίες βασίζονται σε επιστημονικές δημοσιεύσεις.
5ο βήμα: Απαγόρευση/κατάργηση των πειραγμένων ή θορυβωδών εξατμίσεων.
- από όλες τις πηγές περιβαλλοντικού θορύβου, η οδική κυκλοφορία είναι η κ ύ ρ ι α πηγή θορύβου (6, 11), και
- από την οδική κυκλοφορία, οι "πειραγμένες" ή θορυβώδεις εξατμίσεις είναι η κ ύ ρ ι α πηγή θορύβου, η οποία δεν προσφέρει κανένα όφελος τόσο στο άτομο όσο και στην κοινωνία.
Η αποκατάσταση τους είναι ένα γρήγορο και εύκολο βήμα για ά μ ε σ η μείωση του θορύβου. Με ε υ γ ε ν ι κ ό και όχι προκλητικό τρόπο, ζητάμε από τον κάτοχο "πειραγμένης" ή θορυβώδους εξάτμισης να προβεί στην αποκατάσταση της. Οι επιπτώσεις της ηχορύπανσης αφορούν και τον ίδιο.
5. ΠΟΣΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΕΠΗΡΕΑΖΟΝΤΑΙ
- περίπου το 40% του πληθυσμού στις χώρες της ΕΕ εκτίθεται σε θόρυβο από την οδική κυκλοφορία σε επίπεδα άνω των 55 db.
- το 20% εκτίθεται σε επίπεδα άνω των 65 dB κατά την διάρκεια της ημέρας
- περισσότερο από το 30% εκτίθεται σε επίπεδα άνω των 55 dB τη νύχτα (3).
6. ΠΗΓΕΣ ΗΧΟΡΥΠΑΝΣΗΣ
Σημαντικές πηγές έκθεσης στον περιβαλλοντικό θόρυβο είναι (5, 7) :
- τα οδικά μέσα, ιδίως τα οχήματα με "πειραγμένες" ή θορυβώδεις εξατμίσεις.
- το σιδηροδρομικό δίκτυο,
- η εναέρια κυκλοφορία,
- τα πλοία, και
- τα εργοτάξια.
Η έκθεση στο θόρυβο μπορεί επίσης να προκύψει μέσω άλλων πηγών, όπως :
- οι ανεμογεννήτριες, και
- ορισμένες δραστηριότητες αναψυχής, όπως η ακρόαση δυνατής μουσικής, τα νυχτερινά κλαμπ κ.ά. (5, 7).
Η οδική κυκλοφορία είναι μακράν η πιο κυρίαρχη πηγή περιβαλλοντικού θορύβου (6, 11).
7. ΕΩΣ ΚΑΙ ΤΟ 86,5% ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΕΚΤΊΘΕΤΑΙ ΣΕ ΕΠΙΒΛΑΒΗ ΕΠΙΠΕΔΑ
Τα αποτελέσματα μελέτης σε 749 πόλεις της Ευρώπης ότι περισσότερο από το 48% των ενηλίκων που συμπεριλήφθηκαν στη μελέτη εκτέθηκαν σε επίπεδα θορύβου που υπερέβαιναν το συνιστώμενο όριο από τον ΠΟΥ.
Συγκεκριμένα, η σύσταση του ΠΟΥ αναφέρει ότι το μέσο επίπεδο θορύβου που καταγράφεται σε διάστημα 24 ωρών δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 53 dB.
Το ποσοστό του πληθυσμού που εκτίθεται σε επίπεδα θορύβου υψηλότερα από τα συνιστώμενα στις πρωτεύουσες της Ευρώπης κυμαίνεται από 29,8% στο Βερολίνο έως 86,5% στη Βιέννη, συμπεριλαμβανομένου του 43,8% στη Μαδρίτη και του 60,5% στη Ρώμη (11).
Γ. ΤΙ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ
1ο βήμα: Ενημέρωση.
Ενημερωνόμαστε για τον σοβαρό αντίκτυπο που έχει η ηχορύπανση στην ζωή μας. Το παρόν άρθρο παραθέτει κάποια ενδεικτικά δεδομένα. Για μία πιο διεξοδική παρουσίαση δείτε το άρθρο "ηχορύπανση συνέπειες".
2ο βήμα: Γνωστοποίηση στον κύκλο μας.
Γνωστοποιούμε το πρόβλημα της ηχορύπανσης, συζητώντας το με άτομα από το οικογενειακό, φιλικό και εργασιακό περιβάλλον μας.
3ο βήμα: Αναρτήσεις στα κοινωνικά μέσα δικτύωσης.
Μοιραζόμαστε το πρόβλημα της ηχορύπανσης και στα κοινωνικά μέσα δικτύωσης. Αναρτούμε πληροφορίες και ιδρύουμε σχετικές ομάδες.
4ο βήμα: Διάλογος με την πολιτεία.
Επικοινωνούμε το πρόβλημα τόσο στον Δήμο μας όσο και στο Υπουργείο. Στο άρθρο "ηχορύπανση συνέπειες" προτείνονται συγκεκριμένες ενέργειες, οι οποίες βασίζονται σε επιστημονικές δημοσιεύσεις.
5ο βήμα: Απαγόρευση/κατάργηση των πειραγμένων ή θορυβωδών εξατμίσεων.
- από όλες τις πηγές περιβαλλοντικού θορύβου, η οδική κυκλοφορία είναι η κ ύ ρ ι α πηγή θορύβου (6, 11), και
- από την οδική κυκλοφορία, οι "πειραγμένες" ή θορυβώδεις εξατμίσεις είναι η κ ύ ρ ι α πηγή θορύβου, η οποία δεν προσφέρει κανένα όφελος τόσο στο άτομο όσο και στην κοινωνία.
Η αποκατάσταση τους είναι ένα γρήγορο και εύκολο βήμα για ά μ ε σ η μείωση του θορύβου. Με ε υ γ ε ν ι κ ό και όχι προκλητικό τρόπο, ζητάμε από τον κάτοχο "πειραγμένης" ή θορυβώδους εξάτμισης να προβεί στην αποκατάσταση της. Οι επιπτώσεις της ηχορύπανσης αφορούν και τον ίδιο.
Ενημερώσου, Κοινοποίησε, Δράσε.
Η ηχορύπανση μάς αρρωσταίνει, η ηχορύπανση μάς σκοτώνει.
Λίγο-λίγο και κάθε μέρα.