24/5/2023.
Ενημέρωση: 5/6/2023
Ενημέρωση: 5/6/2023
GOTU KOLA ΑΓΟΡΑ
1. GOTU KOLA ΑΓΟΡΑ
Σας ενδιαφέρει η αγορά του Gotu kola σε κάψουλες ;
Ποιες εταιρείες θα εμπιστευτείτε ;
Ποιες διαθέτουν πιστοποιήσεις ;
Θέστε ερωτήσεις, ζητήστε τα πιστοποιητικά και διασταυρώστε με τον φορέα πιστοποίησης.
Μία εταιρεία που διαθέτει πιστοποίηση είτε θα έχει το σχετικό έγγραφο αναρτημένο στην ιστοσελίδα της είτε θα την στείλει κατ'όπιν αιτήματος.
Εάν μία εταιρεία αρνηθεί να στείλει το έγγραφο του πιστοποιητικού, αυτό αποτελεί σοβαρό ανησυχητικό σημάδι διότι πιθανότατα είτε δεν έχει πιστοποίηση είτε η πιστοποίηση της έχει λήξει.
Μπορούν να βοηθήσουν:
- ο Ε.ΣΥ.Δ. (Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης): δείτε την ενότητα "3. ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ", και
- ο I.S.O.: δείτε την ενότητα "4. ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΤΥΠΟΠΟΙΗΣΗΣ - ISO"
Εάν μία εταιρεία ισχυρίζεται ότι διαθέτει πιστοποίηση αλλά δεν το αποδεικνύει, ιδίως όταν της ζητηθεί εγγράφως, τότε αυτό μπορεί να θεωρηθεί ότι αποτελεί παραπλάνηση του καταναλωτικού κοινού, και μπορείτε να απευθυνθείτε σε ανάλογους φορείς.
Η απόκτηση μίας πιστοποίησης κοστίζει χρόνο και χρήμα σε μία εταιρεία.
Συνεπώς, το αναμενόμενο και το εύλογο είναι οι εταιρείες να αναδεικνύουν τις πιστοποιήσεις τους, όχι να τις κρατούν κρυφές.
Ακολουθεί η προσωπική μου εμπειρία, η οποία μπορεί να σας βοηθήσει να θέσετε τις κατάλληλες ερωτήσεις, καθώς και να ενημερωθείτε για τους φορείς που μπορούν να σας βοηθήσουν
Σας ενδιαφέρει η αγορά του Gotu kola σε κάψουλες ;
Ποιες εταιρείες θα εμπιστευτείτε ;
Ποιες διαθέτουν πιστοποιήσεις ;
Θέστε ερωτήσεις, ζητήστε τα πιστοποιητικά και διασταυρώστε με τον φορέα πιστοποίησης.
Μία εταιρεία που διαθέτει πιστοποίηση είτε θα έχει το σχετικό έγγραφο αναρτημένο στην ιστοσελίδα της είτε θα την στείλει κατ'όπιν αιτήματος.
Εάν μία εταιρεία αρνηθεί να στείλει το έγγραφο του πιστοποιητικού, αυτό αποτελεί σοβαρό ανησυχητικό σημάδι διότι πιθανότατα είτε δεν έχει πιστοποίηση είτε η πιστοποίηση της έχει λήξει.
Μπορούν να βοηθήσουν:
- ο Ε.ΣΥ.Δ. (Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης): δείτε την ενότητα "3. ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ", και
- ο I.S.O.: δείτε την ενότητα "4. ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΤΥΠΟΠΟΙΗΣΗΣ - ISO"
Εάν μία εταιρεία ισχυρίζεται ότι διαθέτει πιστοποίηση αλλά δεν το αποδεικνύει, ιδίως όταν της ζητηθεί εγγράφως, τότε αυτό μπορεί να θεωρηθεί ότι αποτελεί παραπλάνηση του καταναλωτικού κοινού, και μπορείτε να απευθυνθείτε σε ανάλογους φορείς.
Η απόκτηση μίας πιστοποίησης κοστίζει χρόνο και χρήμα σε μία εταιρεία.
Συνεπώς, το αναμενόμενο και το εύλογο είναι οι εταιρείες να αναδεικνύουν τις πιστοποιήσεις τους, όχι να τις κρατούν κρυφές.
Ακολουθεί η προσωπική μου εμπειρία, η οποία μπορεί να σας βοηθήσει να θέσετε τις κατάλληλες ερωτήσεις, καθώς και να ενημερωθείτε για τους φορείς που μπορούν να σας βοηθήσουν
2. Η ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΜΟΥ ΕΜΠΕΙΡΙΑ
ΠΛΑΙΣΙΟ:
Μέσα Μαΐου, σύστησα σε μία κυρία το βότανο Γκότου κόλα (Gotu kola), γνωστό και ως Σεντέλα ασιάτικα (Centella Asiatica) διότι σύμφωνα με την επιστημονική βιβλιογραφία το εν λόγω βότανο μπορεί να βοηθήσει σημαντικά στο ζήτημα υγείας που την ενδιέφερε δεδομένου ότι είναι δοκιμασμένο σε κλινικές δοκιμές (ανθρώπινες μελέτες).
Τότε, με ρώτησε εάν μπορώ να της προμηθεύσω εγώ το Γκότου κόλα και της απάντησα ότι στην παρούσα φάση δεν μπορώ να διότι χρειάζεται να κάνω έρευνα ανάμεσα στις διαθέσιμες επιλογές, να συγκρίνω χαρακτηριστικά, εταιρείες, να τους στείλω ερωτήσεις και άλλα, το οποίο απαιτεί σίγουρα 2-3 εβδομάδες.
Η παρούσα ανάρτηση συνοψίζει τα ευρήματα της αναζήτησης για το βότανο Γκότου κόλα που διατίθεται στην Ελλάδα.
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ:
Το πρώτο βήμα ήταν να συγκεντρωθούν όλες οι σχετικές λέξεις-κλειδιά για το βότανο (π.χ. gotu kola αγορά, gotu kola τιμή κ.ά.), τόσο στην ελληνική ονομασία, όσο και στην αγγλική, καθώς και οι παραλλαγές αυτών.
Το δεύτερο βήμα ήταν να διενεργηθούν οι σχετικές αναζητήσεις και η ανάγνωση των πρώτων 40 ευρημάτων για κάθε λέξη-κλειδί.
ΕΥΡΗΜΑΤΑ:
Συνολικά, συγκεντρώθηκαν 12 λέξεις-κλειδιά, η αναζήτηση των οποίων οδήγησε στον εντοπισμό 19 εταιρειών ή διανομέων στην Ελλάδα που προσφέρουν το βότανο Gotu kola σε κάψουλα.
Έστειλα ένα e-mail ρωτώντας τους :
α. ποιες πιστοποιήσεις διαθέτουν, καθώς και
β. λοιπά χαρακτηριστικά που υποδηλώνουν ποιότητα.
1η εταιρεία:
Στις 16/5, ρώτησα ένα ελληνικό ηλεκτρονικό κατάστημα που διανέμει το Gotu kola της συγκεκριμένης εταιρείας, χωρίς να λάβω απάντηση.
Το επόμενο βήμα ήταν να στείλω απευθείας e-mail στην μητρική εταιρεία (20/5). Ωστόσο, πάλι δεν έλαβα απάντηση και έκανα μία τελευταία προσπάθεια, στις 24/5, όπου και πάλι δεν είχα καμμία απάντηση τους
Συμπέρασμα: η εταιρεία δεν απαντά.
2η εταιρεία:
Αρχικά, φαινόταν να υπάρχει διαθεσιμότητα στην Ελλάδα, αλλά στην πορεία διαπιστώθηκε ότι προς το παρόν δεν ήταν διαθέσιμο.
Στις 20/5, έστειλα ένα e-mail απευθείας στην παραγωγό εταιρεία, αλλά δεν έλαβα κάποια απάντηση.
Στις 25/5, έκανα μία ακόμα προσπάθεια, στέλνοντας μήνυμα τόσο μέσω e-mail όσο και μέσω της φόρμας επικοινωνίας που είχαν στην ιστοσελίδα τους, όπου και πάλι δεν είχα καμμία απάντηση τους
Συμπέρασμα: η εταιρεία δεν απαντά.
3η εταιρεία:
Αρχικά, φαινόταν να υπάρχει διαθεσιμότητα στην Ελλάδα, αλλά στην πορεία διαπιστώθηκε ότι προς το παρόν δεν ήταν διαθέσιμο.
Στις 20/5, έστειλα ένα e-mail απευθείας στην παραγωγό εταιρεία, και έλαβα άμεσα απάντηση. Ανέφεραν ότι "Οι κάψουλες Gotu Kola μας είναι έχουν πιστοποίηση βιολογικής καλλιέργειας, HACCP και βίγκαν".
Στην συνέχεια τους ρώτησα που θα μπορούσα να δω τα έγγραφα των πιστοποιήσεων τους και απάντησαν ότι "Λυπάμαι πολύ, αλλά δεν έχουμε τη δυνατότητα να παρέχουμε αυτά τα πιστοποιητικά στο κοινό. Ωστόσο, θα δείτε όλα τα λογότυπα πιστοποιήσεων στον ιστότοπο που διασφαλίζει ότι τα προϊόντα μας είναι πιστοποιημένα."
Σε επόμενο μήνυμα τους ενημέρωσα ότι, σύμφωνα με 2 εταιρείες που εκδίδουν πιστοποιητικά, άρνηση προσκόμισης του πιστοποιητικού σημαίνει ότι πιθανότατα δεν υπάρχει πιστοποιητικό.
Σε επόμενο μήνυμα επισύναψαν τις πιστοποιήσεις για "οργανική καλλιέργεια" και "βίγκαν". Δεν έστειλαν την πιστοποίηση HACCP και έκανα μία διευκρίνιση.
Απάντησαν ότι οι πιστοποιήσεις βιολογικής καλλιέργειας και βίγκαν δεν μπορούν να εκδοθούν εάν δεν υπάρχει πιστοποιητικό HACCP. Τότε τους ζήτησα τον αριθμό του πιστοποιητικού καθώς και το όνομα της εταιρείας που εξέδωσε την πιστοποίηση.
Συμπέρασμα: η εταιρεία διαθέτει 2 πιστοποιήσεις (οργανική καλλιέργεια + βίγκαν).
4η εταιρεία:
Στο μήνυμα που τους έστειλα στις 16/5 απάντησαν ότι "όλα μας τα προϊόντα φέρουν πιστοποίηση ISO και IFS".
Όταν τους ρώτησα που θα μπορούσα να δω τα έγγραφα των πιστοποιήσεων απάντησαν ότι "Οι πιστοποίησης αναγράφονται στη σελίδα μας και ισχύουν για όλα τα προϊόντα μας. Τα αντίγραφα των πιστοποιήσεων μπορούν να σταλούν μόνο στους συνεργάτες χονδρικής."
Αυτό με προβλημάτισε ιδιαίτερα διότι η απόκτηση μίας πιστοποίησης κοστίζει χρόνο αλλά και χρήμα σε μία εταιρεία. Συνεπώς, το αναμενόμενο και το εύλογο θα ήταν οι εταιρείες να αναδεικνύουν τις πιστοποιήσεις τους, όχι να τις κρατούν κρυφές.
Για αυτόν τον λόγο επικοινώνησα με εταιρείες που εκδίδουν πιστοποιητικά ISO ώστε να ακούσω την γνώμη τους σχετικά με το ότι "τα αντίγραφα των πιστοποιήσεων μπορούν να σταλούν μόνο στους συνεργάτες χονδρικής".
Ισχύει αυτός ο ισχυρισμός ; ή είναι προβληματικός ;
Δεν θα έπρεπε να υπάρχει διαφάνεια ; Πώς μπορώ να γνωρίζω ως καταναλωτής ότι όντως έχουν πιστοποίηση ;
Για αυτόν τον λόγο επικοινώνησα με εταιρείες που εκδίδουν πιστοποιητικά ISO ώστε να ακούσω την γνώμη τους και απάντησαν το εξής:
1η εταιρεία: Συνήθως τα επιδεικνύουν στο site της εταιρείας.
Αν κάποιος αρνείται, πιθανότατα δεν έχει πιστοποίηση ή είναι πιστοποιητικό σε απόσυρση (ληγμένο)
2η εταιρεία: Κάποιος που ισχυρίζεται ότι έχει πιστοποιητικό και ΔΕΝ το προσκομίζει δημόσια σε πιθανό πελάτη –αγοραστή των προϊόντων του, μάλλον δεν έχει πιστοποιητικό,
Στις 25/5, ανέφερα στην εν λόγω εταιρεία τις τοποθετήσεις από τις εταιρείες που εκδίδουν πιστοποιήσεις ISO και συμπλήρωσα τα εξής:
"Αντιλαμβάνεστε ότι δεν μπορώ να εμπιστευτώ μία εταιρεία, η οποία μάλλον δεν έχει πιστοποιητικό. Δεν μπορώ να ρισκάρω.
Εάν θέλετε, στέλνετε τις πιστοποιήσεις που ισχυρίζεστε ότι διαθέτετε, αλλιώς δεν θα ήθελα να συνεργαστούμε διότι όπως φαίνεται στο παρακάτω ολιγόλεπτο βίντεο, το οποίο είναι τεκμηριωμένο με επιστημονικές παραπομπές, ο κλάδος των συμπληρωμάτων διατροφής βρίθει από παρατυπίες.
https://nutritionfacts.org/video/supplement-regulation-and-side-effects-efforts-to-suppress-the-truth/
Ως εκ τούτου, ένα συμπλήρωμα το εμπιστεύομαι μόνο όταν, αποδεδειγμένα, υπάρχουν πιστοποιήσεις."
Τότε, έστειλαν την μία από τις δύο πιστοποιήσεις που είχαν ισχυριστεί ότι διαθέτουν, η οποία όμως ανέφερε μία ευρωπαϊκή χώρα διαφορετική από αυτές που ανέφεραν στην ιστοσελίδα τους (ελληνικά στοιχεία επικοινωνίας + διεύθυνση χώρας της κεντρικής Ευρώπης).
Συνεπώς, έστειλα ένα ακόμα ερώτημα για την 2η πιστοποίηση.
Απάντησαν ότι "η πιστοποίηση IFS δίνεται σε εταιρείες, όχι στα εκάστοτε προϊόντα" και τους ρώτησα "που θα μπορούσα να διαβάσω την πιστοποίηση IFS που έχετε ως εταιρεία".
Συμπέρασμα: η εταιρεία διαθέτει πιστοποίηση ISO 9001:2015.
5η εταιρεία:
Στις 16/5 και 20/5 έστειλα μήνυμα σε μία ελληνική ιστοσελίδα που διακινεί το προϊόν της, αλλά δεν έλαβα απάντηση και για αυτόν τον λόγο επικοινώνησα απευθείας και με την παραγωγό εταιρεία, η οποία επίσης δεν απάντησε.
Στις 25/5, έκανα μία ακόμα προσπάθεια, τόσο στο e-mail τους, όσο και στην φόρμα επικοινωνίας που είναι διαθέσιμη στην ιστοσελίδα τους.
Συμπέρασμα: η εταιρεία δεν απαντά.
6η εταιρεία:
Όταν ρώτησα που θα μπορούσα να δω τις πιστοποιήσεις τους, έστειλαν τον σχετικό σύνδεσμο, στον οποίο αναφερόταν ότι διαθέτουν μία συγκεκριμένη πιστοποίηση ISO.
Όταν ρώτησα που θα μπορούσα να διαβάσω το έγγραφο της πιστοποίησης, δεν έλαβα απάντηση.
Μετά από 5 ημέρες, 25/5, έστειλα μία υπενθύμιση και η απάντηση ήταν έχουν προωθήσει το αίτημα στο αρμόδιο τμήμα, αλλά υπάρχουν καθυστερήσεις διότι δίνεται προτεραιότητα στην χονδρική και στις εξαγωγές.
Μετά από 5 ημέρες, 30/5, έστειλα μία ακόμα υπενθύμιση, χωρίς να λάβω καμμία απάντηση.
Συνολικά, απέφυγαν να απαντήσουν στο ερώτημα μου 3 φορές και για αυτόν τον λόγο μετά από 6 ημέρες, 5/6, επικοινώνησα με τον Ε.ΣΥ.Δ.
7η εταιρεία:
Μία ελληνική ιστοσελίδα που διακινεί το προϊόν της, δεν απάντησε και για αυτόν τον λόγο επικοινώνησα απευθείας με την παραγωγό εταιρεία, η οποία επίσης δεν απάντησε.
Στις 25/5, έκανα μία τελευταία προσπάθεια και στα 2 διαφορετικά e-mail που αναφέρανε στην ιστοσελίδα τους (η φόρμα επικοινωνίας της ιστοσελίδας τους δεν λειτουργούσε).
Απάντησαν ότι έχουν HACCP πιστοποίηση και όταν τους ρώτησα που μπορώ να διαβάσω το πιστοποιητικό τους, έστειλαν τον σχετικό σύνδεσμο από την ιστοσελίδα τους.
Συμπέρασμα: η εταιρεία διαθέτει πιστοποίηση HACCP.
8η εταιρεία:
Μία ελληνική ιστοσελίδα που διακινεί το προϊόν της, δεν απάντησε στο πρώτο μήνυμα, αλλά στο δεύτερο απάντησε να απευθυνθώ στον κατασκευαστή, από τον οποίο δεν έλαβα απάντηση στο πρώτο μήνυμα (17/5) και έστειλα ένα ακόμα στις 25/5.
Είπαν ότι θα εξετάσουν το ερώτημα και θα επανέλθουν, αλλά μέχρι 30/5 δεν είχα καμμία απάντηση και έστειλα μία ακόμα υπενθύμιση.
Απάντησαν εκ νέου ότι θα εξετάσουν το ερώτημα και θα επανέλθουν.
Στην συνέχεια με παρέπεμψαν στον διευθυντή της Ευρώπης και έστειλα εκ νέου μήνυμα.
9η εταιρεία:
Δεν απάντησε στο πρώτο μήνυμα (20/5), και έστειλα ένα δεύτερο στις 25/5, στο οποίο απάντησαν ότι δεν διαθέτουν τις πιστοποιήσεις που ρώτησα (ISO ή IFS ή GMP ή βιολογικής καλλιέργειας ή κάποια άλλη εφάμιλλη πιστοποίηση).
Συμπέρασμα: η εταιρεία δεν έχει πιστοποίηση.
10η εταιρεία:
Tο ελληνικό κατάστημα που πουλάει το βότανο της, το οποίο ήταν ιδιαίτερα ευγενικό και πρόθυμο να βοηθήσει σε αρκετά από τα ερωτήματα μου, και όσον αφορά τα έγγραφα να απευθυνθώ απευθείας στην εταιρεία.
Από την μητρική εταιρεία απάντησαν ότι οι πιστοποιήσεις που διαθέτουν είναι οι "NSF GMP" και όταν τους ρώτησα που θα μπορούσα να τις διαβάσω, επισύναψαν το σχετικό έγγραφο.
Ωστόσο, στην ιστοσελίδα τους, στον γενικό σύνδεσμο, ανέφεραν ότι διαθέτουν και άλλες 2 πιστοποιήσεις (βιολογική καλλιέργεια και FSSC22000) και για αυτόν τον λόγο έστειλα ένα τελευταίο ερώτημα.
Απάντησαν ότι η βιολογική καλλιέργεια αφορά άλλα προϊόντα τους, όχι το Gotu kola.
Συμπέρασμα: η εταιρεία διαθέτει πιστοποίηση GMP και εκκρεμεί η απάντηση για την FSSC22000.
11η εταιρεία:
Tο ελληνικό κατάστημα που διακινεί το βότανο Gotu kola διαφορετικών εταιρειών, δεν απάντησε στα μηνύματα μου (16/5, 20/5, 25/5).
Συμπέρασμα: η εταιρεία δεν απαντά.
12η εταιρεία:
Ο ελληνικός αντιπρόσωπος απάντησε ότι διαθέτουν διάφορα πιστοποιητικά και παρέθεσε τον σχετικό σύνδεσμο της εταιρείας.
Ωστόσο, στον σύνδεσμο δεν φαινόντουσαν τα επίσημα έγγραφα, παρά μόνο οι γενικές περιγραφές για την κάθε πιστοποίηση, και για αυτόν τον λόγο τούς ρώτησα με ποιον τρόπο μπορώ να διαβάσω τα σχετικά έγγραφα.
Απάντησαν ότι θα μιλήσουν εσωτερικά με την μητρική εταιρεία και θα επανέλθουν.
13η εταιρεία:
Tο ελληνικό κατάστημα που διακινεί το προϊόν της εν λόγω εταιρείας, με κατεύθυνε στον αντιπρόσωπο που υπάρχει στην Ελλάδα, o οποίος δεν απάντησε σε κανένα από τα 2 μηνύματα (17/5 και 20/5) και έκανα μία προσπάθεια και με την μητρική.
Απάντησαν ότι διαθέτουν "GMP, GHP και HACCP" και όταν ρώτησα που μπορώ να διαβάσω τα έγγραφα, μου απάντησαν ότι φαίνονται στην ιστοσελίδα του προϊόντος. Ωστόσο, όταν την διάβασα εκ νέου, είδα ότι δεν έδειχνε κανένα έγγραφο, ούτε γινόταν κάποια αναφορά σε οποιαδήποτε πιστοποίηση.
Έστειλα πάλι μήνυμα και περιμένω την απάντηση τους.
Δεν απάντησαν και έστειλα μία υπενθύμιση.
Συμπέρασμα: η εταιρεία ισχυρίζεται ότι διαθέτει 3 πιστοποιήσεις, αλλά χωρίς να παραθέτει τα σχετικά έγγραφα
14η εταιρεία:
H ελληνική εταιρεία απάντησε ότι τα προϊόντα τους είναι "εντελώς αυθεντικά".
Όταν ρώτησα ποιες ακριβώς είναι οι διαθέσιμες πιστοποιήσεις η απάντηση ήταν ότι "η διαδικασία για την αποστολή πιστοποιητικού γνησιότητας γίνεται μ ε τ ά την παραλαβή και εάν υπάρχουν αμφιβολίες σχετικά με την ποιότητα του".
Επέμεινα και μου έστειλαν ένα έγγραφο που δεν αποτελούσε πιστοποίηση αλλά "έγγραφο αυθεντικότητας" με την σφραγίδα της παραγωγού εταιρείας και για αυτόν τον λόγο επικοινώνησα απευθείας με την εταιρεία.
Στην απάντηση τους επισύναψαν 2 πιστοποιητικά (HACCP και GMP)
Συμπέρασμα: η εταιρεία διαθέτει πιστοποίηση HACCP και GMP.
15η εταιρεία:
Tο ελληνικό κατάστημα που διακινεί το βότανο της εταιρείας δεν απάντησε και επικοινώνησα απευθείας με την παραγωγό εταιρεία, η οποία δεν απάντησε στο πρώτο μήνυμα (20/5) και έστειλα ένα δεύτερο στις 30/5, όπου επίσης δεν απάντησαν.
Συμπέρασμα: η εταιρεία δεν απαντά.
16η εταιρεία:
Ο αντιπρόσωπος στην Ελλάδα δεν απάντησε στο πρώτο μήνυμα (20/5) και έστειλα ένα ακόμα μήνυμα στις 25/5, στο οποίο επίσης δεν απάντησε.
Έστειλα ένα μήνυμα και στην μητρική εταιρεία και απάντησαν ότι έχουν πιστοποίηση GMP αλλά το διέκοψαν το Gotu kola, και δεν το έχουν πλέον σε διαθεσιμότητα, αν και στην Ελλάδα υπάρχει ακόμα διαθέσιμο.
Έστειλα ένα ερώτημα στην μητρική που μπορώ να διαβάσω την πιστοποίηση τους, αλλά δεν απάντησαν και έστειλα μία υπενθύμιση.
Συμπέρασμα: η εταιρεία δεν διαθέτει πλέον το Gotu kola, αλλά στην Ελλάδα είναι ακόμα διαθέσιμο, αν και ακόμα δεν έχω λάβει την πιστοποίηση που ισχυρίζονται ότι έχουν.
17η εταιρεία:
Tο ελληνικό κατάστημα που διακινεί το βότανο της εταιρείας δεν απάντησε και επικοινώνησα απευθείας με το ευρωπαϊκό παράρτημα της εταιρείας, η οποία επίσης δεν απάντησε στα δύο μηνύματα (16/5 και 20/5) και για αυτόν τον λόγο έκανα μία ακόμα προσπάθεια απευθείας στα κεντρικά.
Η μητρική εταιρεία απάντησε ότι έχουν GMP πιστοποίηση και παρέθεσε τον σύνδεσμο από της ιστοσελίδας τους όπου επισυνάπτεται το έγγραφο.
Συμπέρασμα: η εταιρεία διαθέτει πιστοποίηση GMP.
18η εταιρεία:
Tο ελληνικό κατάστημα που διακινεί το βότανο της εταιρείας δεν απάντησε και επικοινώνησα απευθείας με την παραγωγό εταιρεία, η οποία δεν απάντησε στο πρώτο μήνυμα (20/5) και έστειλα ένα δεύτερο στις 25/5, όπου επίσης δεν απάντησαν.
Συμπέρασμα: η εταιρεία δεν απαντά.
19η εταιρεία:
Tο ελληνικό κατάστημα που διακινεί το βότανο της εταιρείας απάντησε ότι θα ενημερωθεί, αλλά τελικά προέκυψε ότι η εταιρεία έχει διακόψει την παραγωγή του.
Συμπέρασμα: η εταιρεία δεν διαθέτει πλέον το Gotu kola.
3. ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ
Οι περισσότερες εταιρείες δεν είχαν τις πιστοποιήσεις αναρτημένες στην ιστοσελίδα τους, το οποίο μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση διότι η απόκτηση μίας πιστοποίησης κοστίζει χρόνο και χρήμα σε μία εταιρεία. Συνεπώς, το αναμενόμενο και το εύλογο θα ήταν οι εταιρείες να αναδεικνύουν τις πιστοποιήσεις τους, και όχι να τις κρατούν κρυφές.
Επίσης, μου προκάλεσε κατάπληξη ότι, με ελάχιστες εξαιρέσεις, οι εταιρείες, αρχικά, αρνήθηκαν να στείλουν τις πιστοποιήσεις τους. Όπως φαίνεται στο παρακάτω ολιγόλεπτο βίντεο, το οποίο έχει δημιουργηθεί από ιατρό και είναι καλώς τεκμηριωμένο με πλήθος επιστημονικών παραπομπών, ο κλάδος των συμπληρωμάτων διατροφής βρίθει από παρατυπίες.
"Supplement Regulation and Side Effects: Efforts to Suppress the Truth"
Ως εκ τούτου, ένα συμπλήρωμα το εμπιστεύομαι μόνο όταν υπάρχουν πιστοποιήσεις.
Για αυτόν τον λόγο επικοινώνησα με εταιρείες που εκδίδουν πιστοποιήσεις για να ακούσω τις σκέψεις τους.
1η εταιρεία:
Συνήθως τα επιδεικνύουν στο site της εταιρείας.
Αν κάποιος αρνείται, πιθανότατα δεν έχει πιστοποίηση ή είναι πιστοποιητικό σε απόσυρση (ληγμένο)
Επίσης, το ότι μία εταιρεία έχει ISO, δεν σημαίνει αναγκαστικά ότι είναι της προκοπής γιατί υπάρχουν φορείς που στέλνουν πιστοποιητικά με το e-mail.
Και όταν ρώτησα ποιοι είναι αξιόπιστοι φορείς και ποιος οργανισμός εποπτεύει αυτόν τον κλάδο, η απάντηση ήταν η εξής:
Υπάρχει το ΕΣΥΔ* που ελέγχει αυστηρά τους φορείς.
Στη σελίδα του αναφέρει ποιους φορείς ελέγχει και σε ποια πρότυπα είναι πιστοποιημένοι.
Γενικά οι γνωστοί φορείς είναι και οι πιο σωστοί.
*ΕΣΥΔ : Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης (Ε.ΣΥ.Δ.).
2η εταιρεία:
Αν θέλετε απάντηση επί της ουσίας, (που και πως μπορείτε να βρείτε αν κάποιος είναι πιστοποιημένος, τι ισχύσει για διαφάνεια κλπ.), μπορείτε να απευθύνετε το ερώτημα σας στον ΕΛΟΤ (εκδίδει πρότυπα), και στο ΕΣΥΔ (ελέγχει και διαπιστεύει φορείς που εκδίδουν πιστοποιητικά).
Προσωπική μου άποψη είναι ότι κάποιος που ισχυρίζεται ότι έχει πιστοποιητικό και ΔΕΝ το προσκομίζει δημόσια σε πιθανό πελάτη –αγοραστή των προϊόντων του, μάλλον δεν έχει πιστοποιητικό,
Παρά τις επιθεωρήσεις, πιστοποιήσεις, ελέγχους κλπ., παντού μπορούν να υπάρξουν αποκλίσεις, λάθη, αστοχίες και ανακλήσεις προϊόντων. Αυτό κάνουν τα συστήματα και πρότυπα που εφαρμόζονται και πιστοποιούνται: ελέγχουν, εντοπίζουν, διερευνούν, διορθώνουν, προλαμβάνουν, καταγράφουν σε αρχεία ότι απαιτείται, για να τεκμηριώνουν την ασφάλεια και τα χαρακτηριστικά των προϊόντων.
ΝΑΙ, υπάρχουν πιστοποιητικά που χορηγούνται «νύχτα», αλλά κανένας σοβαρός φορέας πιστοποίησης δεν θα δώσει τέτοια πιστοποιητικά.
Ακόμα και φορείς που δίνουν, δύσκολα θα δώσουν πιστοποιητικά σε τρόφιμα, ιατρικά, φάρμακα….
Αν κάποιος ισχυρίζεται ότι είναι ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΜΕΝΟΣ και δεν το αποδεικνύει, μπορεί να θεωρηθεί ότι παραπλανεί καταναλωτικό κοινό, και μπορείτε να απευθυνθείτε σε ανάλογους φορείς.
4. Διεθνής Οργανισμός Τυποποίησης [International Organization for Standardization - ISO]:
Στον Διεθνή Οργανισμό Τυποποίησης, έστειλα το ίδιο ερώτημα, δηλαδή εταιρείες που ισχυρίζονται ότι τα συμπληρώματα διατροφής τους είναι πιστοποιημένα κατά ISO, αλλά αρνούνται να τα παρουσιάσουν.
Απάντησαν ότι οι πιστοποιήσεις ISO εκδίδονται από εθνικούς και διεθνείς οργανισμούς πιστοποίησης ανά τον κόσμο.
Οι πιστοποιημένες εταιρείες έχουν την υποχρέωση να ενημερώσουν τον πελάτη για το όνομα του οργανισμού που εξέδωσε το πιστοποιητικό και η επαλήθευση της πιστοποίησης θα πρέπει να γίνεται στον οργανισμό πιστοποίησης.
Ανέφεραν ότι υπάρχει δυνατότητα αναζήτησης στην βάση δεδομένων της IAF που ονομάζεται IAF CertSearch, ενώ επίσης υπάρχει και η δυνατότητα επικοινωνίας με τον οργανισμό ISO στην εκάστοτε χώρα, το οποίο μπορεί να γνωρίζει τυχόν εθνικές βάσεις δεδομένων.
Στην συνέχεια τους ρώτησα τί γίνεται με τις εταιρείες που στέλνουν πιστοποιητικά μέσω e-mail, χωρίς να κάνουν ελέγχους. Πώς προστατεύεται το καταναλωτικό κοινό από αυτές τις πρακτικές.
Η απάντηση τους:
Εάν θέλετε να υποβάλετε ένα παράπονο σχετικά με την εξυπηρέτηση μιας πιστοποιημένης εταιρείας:
- το πρώτο σας βήμα είναι να απευθυνθείτε στην εταιρεία που εμπλέκεται με τις ανησυχίες σας.
- εάν δεν ανταποκριθούν με ικανοποιητικό τρόπο, μπορείτε να απευθύνετε την καταγγελία στον "Φορέα Πιστοποίησης" που εξέδωσε το πιστοποιητικό.
- εάν πάλι δεν υπάρξει επίλυση της κατάστασης, μπορείτε να στείλετε τα αποδεικτικά σας για την προσέγγιση και των δύο αυτών οργανισμών στον Φορέα Διαπίστευσης* που ελέγχει τον "Φορέα Πιστοποίησης".
- εάν πάλι δεν υπάρξει λύση, είναι δυνατό να υποβάλετε ένα παράπονο στον ISO. Οι καταγγελίες μπορούν να υποβληθούν μέσω του ακόλουθου συνδέσμου: iso.org/complaints
*Στην Ελλάδα είναι ο Ε.ΣΥ.Δ (Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης).
Για Φορέα Διαπίστευσης του εξωτερικού ρωτάμε τον Ε.ΣΥ.Δ ή τον ΕΛΟΤ.
ΠΛΑΙΣΙΟ:
Μέσα Μαΐου, σύστησα σε μία κυρία το βότανο Γκότου κόλα (Gotu kola), γνωστό και ως Σεντέλα ασιάτικα (Centella Asiatica) διότι σύμφωνα με την επιστημονική βιβλιογραφία το εν λόγω βότανο μπορεί να βοηθήσει σημαντικά στο ζήτημα υγείας που την ενδιέφερε δεδομένου ότι είναι δοκιμασμένο σε κλινικές δοκιμές (ανθρώπινες μελέτες).
Τότε, με ρώτησε εάν μπορώ να της προμηθεύσω εγώ το Γκότου κόλα και της απάντησα ότι στην παρούσα φάση δεν μπορώ να διότι χρειάζεται να κάνω έρευνα ανάμεσα στις διαθέσιμες επιλογές, να συγκρίνω χαρακτηριστικά, εταιρείες, να τους στείλω ερωτήσεις και άλλα, το οποίο απαιτεί σίγουρα 2-3 εβδομάδες.
Η παρούσα ανάρτηση συνοψίζει τα ευρήματα της αναζήτησης για το βότανο Γκότου κόλα που διατίθεται στην Ελλάδα.
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ:
Το πρώτο βήμα ήταν να συγκεντρωθούν όλες οι σχετικές λέξεις-κλειδιά για το βότανο (π.χ. gotu kola αγορά, gotu kola τιμή κ.ά.), τόσο στην ελληνική ονομασία, όσο και στην αγγλική, καθώς και οι παραλλαγές αυτών.
Το δεύτερο βήμα ήταν να διενεργηθούν οι σχετικές αναζητήσεις και η ανάγνωση των πρώτων 40 ευρημάτων για κάθε λέξη-κλειδί.
ΕΥΡΗΜΑΤΑ:
Συνολικά, συγκεντρώθηκαν 12 λέξεις-κλειδιά, η αναζήτηση των οποίων οδήγησε στον εντοπισμό 19 εταιρειών ή διανομέων στην Ελλάδα που προσφέρουν το βότανο Gotu kola σε κάψουλα.
Έστειλα ένα e-mail ρωτώντας τους :
α. ποιες πιστοποιήσεις διαθέτουν, καθώς και
β. λοιπά χαρακτηριστικά που υποδηλώνουν ποιότητα.
1η εταιρεία:
Στις 16/5, ρώτησα ένα ελληνικό ηλεκτρονικό κατάστημα που διανέμει το Gotu kola της συγκεκριμένης εταιρείας, χωρίς να λάβω απάντηση.
Το επόμενο βήμα ήταν να στείλω απευθείας e-mail στην μητρική εταιρεία (20/5). Ωστόσο, πάλι δεν έλαβα απάντηση και έκανα μία τελευταία προσπάθεια, στις 24/5, όπου και πάλι δεν είχα καμμία απάντηση τους
Συμπέρασμα: η εταιρεία δεν απαντά.
2η εταιρεία:
Αρχικά, φαινόταν να υπάρχει διαθεσιμότητα στην Ελλάδα, αλλά στην πορεία διαπιστώθηκε ότι προς το παρόν δεν ήταν διαθέσιμο.
Στις 20/5, έστειλα ένα e-mail απευθείας στην παραγωγό εταιρεία, αλλά δεν έλαβα κάποια απάντηση.
Στις 25/5, έκανα μία ακόμα προσπάθεια, στέλνοντας μήνυμα τόσο μέσω e-mail όσο και μέσω της φόρμας επικοινωνίας που είχαν στην ιστοσελίδα τους, όπου και πάλι δεν είχα καμμία απάντηση τους
Συμπέρασμα: η εταιρεία δεν απαντά.
3η εταιρεία:
Αρχικά, φαινόταν να υπάρχει διαθεσιμότητα στην Ελλάδα, αλλά στην πορεία διαπιστώθηκε ότι προς το παρόν δεν ήταν διαθέσιμο.
Στις 20/5, έστειλα ένα e-mail απευθείας στην παραγωγό εταιρεία, και έλαβα άμεσα απάντηση. Ανέφεραν ότι "Οι κάψουλες Gotu Kola μας είναι έχουν πιστοποίηση βιολογικής καλλιέργειας, HACCP και βίγκαν".
Στην συνέχεια τους ρώτησα που θα μπορούσα να δω τα έγγραφα των πιστοποιήσεων τους και απάντησαν ότι "Λυπάμαι πολύ, αλλά δεν έχουμε τη δυνατότητα να παρέχουμε αυτά τα πιστοποιητικά στο κοινό. Ωστόσο, θα δείτε όλα τα λογότυπα πιστοποιήσεων στον ιστότοπο που διασφαλίζει ότι τα προϊόντα μας είναι πιστοποιημένα."
Σε επόμενο μήνυμα τους ενημέρωσα ότι, σύμφωνα με 2 εταιρείες που εκδίδουν πιστοποιητικά, άρνηση προσκόμισης του πιστοποιητικού σημαίνει ότι πιθανότατα δεν υπάρχει πιστοποιητικό.
Σε επόμενο μήνυμα επισύναψαν τις πιστοποιήσεις για "οργανική καλλιέργεια" και "βίγκαν". Δεν έστειλαν την πιστοποίηση HACCP και έκανα μία διευκρίνιση.
Απάντησαν ότι οι πιστοποιήσεις βιολογικής καλλιέργειας και βίγκαν δεν μπορούν να εκδοθούν εάν δεν υπάρχει πιστοποιητικό HACCP. Τότε τους ζήτησα τον αριθμό του πιστοποιητικού καθώς και το όνομα της εταιρείας που εξέδωσε την πιστοποίηση.
Συμπέρασμα: η εταιρεία διαθέτει 2 πιστοποιήσεις (οργανική καλλιέργεια + βίγκαν).
4η εταιρεία:
Στο μήνυμα που τους έστειλα στις 16/5 απάντησαν ότι "όλα μας τα προϊόντα φέρουν πιστοποίηση ISO και IFS".
Όταν τους ρώτησα που θα μπορούσα να δω τα έγγραφα των πιστοποιήσεων απάντησαν ότι "Οι πιστοποίησης αναγράφονται στη σελίδα μας και ισχύουν για όλα τα προϊόντα μας. Τα αντίγραφα των πιστοποιήσεων μπορούν να σταλούν μόνο στους συνεργάτες χονδρικής."
Αυτό με προβλημάτισε ιδιαίτερα διότι η απόκτηση μίας πιστοποίησης κοστίζει χρόνο αλλά και χρήμα σε μία εταιρεία. Συνεπώς, το αναμενόμενο και το εύλογο θα ήταν οι εταιρείες να αναδεικνύουν τις πιστοποιήσεις τους, όχι να τις κρατούν κρυφές.
Για αυτόν τον λόγο επικοινώνησα με εταιρείες που εκδίδουν πιστοποιητικά ISO ώστε να ακούσω την γνώμη τους σχετικά με το ότι "τα αντίγραφα των πιστοποιήσεων μπορούν να σταλούν μόνο στους συνεργάτες χονδρικής".
Ισχύει αυτός ο ισχυρισμός ; ή είναι προβληματικός ;
Δεν θα έπρεπε να υπάρχει διαφάνεια ; Πώς μπορώ να γνωρίζω ως καταναλωτής ότι όντως έχουν πιστοποίηση ;
Για αυτόν τον λόγο επικοινώνησα με εταιρείες που εκδίδουν πιστοποιητικά ISO ώστε να ακούσω την γνώμη τους και απάντησαν το εξής:
1η εταιρεία: Συνήθως τα επιδεικνύουν στο site της εταιρείας.
Αν κάποιος αρνείται, πιθανότατα δεν έχει πιστοποίηση ή είναι πιστοποιητικό σε απόσυρση (ληγμένο)
2η εταιρεία: Κάποιος που ισχυρίζεται ότι έχει πιστοποιητικό και ΔΕΝ το προσκομίζει δημόσια σε πιθανό πελάτη –αγοραστή των προϊόντων του, μάλλον δεν έχει πιστοποιητικό,
Στις 25/5, ανέφερα στην εν λόγω εταιρεία τις τοποθετήσεις από τις εταιρείες που εκδίδουν πιστοποιήσεις ISO και συμπλήρωσα τα εξής:
"Αντιλαμβάνεστε ότι δεν μπορώ να εμπιστευτώ μία εταιρεία, η οποία μάλλον δεν έχει πιστοποιητικό. Δεν μπορώ να ρισκάρω.
Εάν θέλετε, στέλνετε τις πιστοποιήσεις που ισχυρίζεστε ότι διαθέτετε, αλλιώς δεν θα ήθελα να συνεργαστούμε διότι όπως φαίνεται στο παρακάτω ολιγόλεπτο βίντεο, το οποίο είναι τεκμηριωμένο με επιστημονικές παραπομπές, ο κλάδος των συμπληρωμάτων διατροφής βρίθει από παρατυπίες.
https://nutritionfacts.org/video/supplement-regulation-and-side-effects-efforts-to-suppress-the-truth/
Ως εκ τούτου, ένα συμπλήρωμα το εμπιστεύομαι μόνο όταν, αποδεδειγμένα, υπάρχουν πιστοποιήσεις."
Τότε, έστειλαν την μία από τις δύο πιστοποιήσεις που είχαν ισχυριστεί ότι διαθέτουν, η οποία όμως ανέφερε μία ευρωπαϊκή χώρα διαφορετική από αυτές που ανέφεραν στην ιστοσελίδα τους (ελληνικά στοιχεία επικοινωνίας + διεύθυνση χώρας της κεντρικής Ευρώπης).
Συνεπώς, έστειλα ένα ακόμα ερώτημα για την 2η πιστοποίηση.
Απάντησαν ότι "η πιστοποίηση IFS δίνεται σε εταιρείες, όχι στα εκάστοτε προϊόντα" και τους ρώτησα "που θα μπορούσα να διαβάσω την πιστοποίηση IFS που έχετε ως εταιρεία".
Συμπέρασμα: η εταιρεία διαθέτει πιστοποίηση ISO 9001:2015.
5η εταιρεία:
Στις 16/5 και 20/5 έστειλα μήνυμα σε μία ελληνική ιστοσελίδα που διακινεί το προϊόν της, αλλά δεν έλαβα απάντηση και για αυτόν τον λόγο επικοινώνησα απευθείας και με την παραγωγό εταιρεία, η οποία επίσης δεν απάντησε.
Στις 25/5, έκανα μία ακόμα προσπάθεια, τόσο στο e-mail τους, όσο και στην φόρμα επικοινωνίας που είναι διαθέσιμη στην ιστοσελίδα τους.
Συμπέρασμα: η εταιρεία δεν απαντά.
6η εταιρεία:
Όταν ρώτησα που θα μπορούσα να δω τις πιστοποιήσεις τους, έστειλαν τον σχετικό σύνδεσμο, στον οποίο αναφερόταν ότι διαθέτουν μία συγκεκριμένη πιστοποίηση ISO.
Όταν ρώτησα που θα μπορούσα να διαβάσω το έγγραφο της πιστοποίησης, δεν έλαβα απάντηση.
Μετά από 5 ημέρες, 25/5, έστειλα μία υπενθύμιση και η απάντηση ήταν έχουν προωθήσει το αίτημα στο αρμόδιο τμήμα, αλλά υπάρχουν καθυστερήσεις διότι δίνεται προτεραιότητα στην χονδρική και στις εξαγωγές.
Μετά από 5 ημέρες, 30/5, έστειλα μία ακόμα υπενθύμιση, χωρίς να λάβω καμμία απάντηση.
Συνολικά, απέφυγαν να απαντήσουν στο ερώτημα μου 3 φορές και για αυτόν τον λόγο μετά από 6 ημέρες, 5/6, επικοινώνησα με τον Ε.ΣΥ.Δ.
7η εταιρεία:
Μία ελληνική ιστοσελίδα που διακινεί το προϊόν της, δεν απάντησε και για αυτόν τον λόγο επικοινώνησα απευθείας με την παραγωγό εταιρεία, η οποία επίσης δεν απάντησε.
Στις 25/5, έκανα μία τελευταία προσπάθεια και στα 2 διαφορετικά e-mail που αναφέρανε στην ιστοσελίδα τους (η φόρμα επικοινωνίας της ιστοσελίδας τους δεν λειτουργούσε).
Απάντησαν ότι έχουν HACCP πιστοποίηση και όταν τους ρώτησα που μπορώ να διαβάσω το πιστοποιητικό τους, έστειλαν τον σχετικό σύνδεσμο από την ιστοσελίδα τους.
Συμπέρασμα: η εταιρεία διαθέτει πιστοποίηση HACCP.
8η εταιρεία:
Μία ελληνική ιστοσελίδα που διακινεί το προϊόν της, δεν απάντησε στο πρώτο μήνυμα, αλλά στο δεύτερο απάντησε να απευθυνθώ στον κατασκευαστή, από τον οποίο δεν έλαβα απάντηση στο πρώτο μήνυμα (17/5) και έστειλα ένα ακόμα στις 25/5.
Είπαν ότι θα εξετάσουν το ερώτημα και θα επανέλθουν, αλλά μέχρι 30/5 δεν είχα καμμία απάντηση και έστειλα μία ακόμα υπενθύμιση.
Απάντησαν εκ νέου ότι θα εξετάσουν το ερώτημα και θα επανέλθουν.
Στην συνέχεια με παρέπεμψαν στον διευθυντή της Ευρώπης και έστειλα εκ νέου μήνυμα.
9η εταιρεία:
Δεν απάντησε στο πρώτο μήνυμα (20/5), και έστειλα ένα δεύτερο στις 25/5, στο οποίο απάντησαν ότι δεν διαθέτουν τις πιστοποιήσεις που ρώτησα (ISO ή IFS ή GMP ή βιολογικής καλλιέργειας ή κάποια άλλη εφάμιλλη πιστοποίηση).
Συμπέρασμα: η εταιρεία δεν έχει πιστοποίηση.
10η εταιρεία:
Tο ελληνικό κατάστημα που πουλάει το βότανο της, το οποίο ήταν ιδιαίτερα ευγενικό και πρόθυμο να βοηθήσει σε αρκετά από τα ερωτήματα μου, και όσον αφορά τα έγγραφα να απευθυνθώ απευθείας στην εταιρεία.
Από την μητρική εταιρεία απάντησαν ότι οι πιστοποιήσεις που διαθέτουν είναι οι "NSF GMP" και όταν τους ρώτησα που θα μπορούσα να τις διαβάσω, επισύναψαν το σχετικό έγγραφο.
Ωστόσο, στην ιστοσελίδα τους, στον γενικό σύνδεσμο, ανέφεραν ότι διαθέτουν και άλλες 2 πιστοποιήσεις (βιολογική καλλιέργεια και FSSC22000) και για αυτόν τον λόγο έστειλα ένα τελευταίο ερώτημα.
Απάντησαν ότι η βιολογική καλλιέργεια αφορά άλλα προϊόντα τους, όχι το Gotu kola.
Συμπέρασμα: η εταιρεία διαθέτει πιστοποίηση GMP και εκκρεμεί η απάντηση για την FSSC22000.
11η εταιρεία:
Tο ελληνικό κατάστημα που διακινεί το βότανο Gotu kola διαφορετικών εταιρειών, δεν απάντησε στα μηνύματα μου (16/5, 20/5, 25/5).
Συμπέρασμα: η εταιρεία δεν απαντά.
12η εταιρεία:
Ο ελληνικός αντιπρόσωπος απάντησε ότι διαθέτουν διάφορα πιστοποιητικά και παρέθεσε τον σχετικό σύνδεσμο της εταιρείας.
Ωστόσο, στον σύνδεσμο δεν φαινόντουσαν τα επίσημα έγγραφα, παρά μόνο οι γενικές περιγραφές για την κάθε πιστοποίηση, και για αυτόν τον λόγο τούς ρώτησα με ποιον τρόπο μπορώ να διαβάσω τα σχετικά έγγραφα.
Απάντησαν ότι θα μιλήσουν εσωτερικά με την μητρική εταιρεία και θα επανέλθουν.
13η εταιρεία:
Tο ελληνικό κατάστημα που διακινεί το προϊόν της εν λόγω εταιρείας, με κατεύθυνε στον αντιπρόσωπο που υπάρχει στην Ελλάδα, o οποίος δεν απάντησε σε κανένα από τα 2 μηνύματα (17/5 και 20/5) και έκανα μία προσπάθεια και με την μητρική.
Απάντησαν ότι διαθέτουν "GMP, GHP και HACCP" και όταν ρώτησα που μπορώ να διαβάσω τα έγγραφα, μου απάντησαν ότι φαίνονται στην ιστοσελίδα του προϊόντος. Ωστόσο, όταν την διάβασα εκ νέου, είδα ότι δεν έδειχνε κανένα έγγραφο, ούτε γινόταν κάποια αναφορά σε οποιαδήποτε πιστοποίηση.
Έστειλα πάλι μήνυμα και περιμένω την απάντηση τους.
Δεν απάντησαν και έστειλα μία υπενθύμιση.
Συμπέρασμα: η εταιρεία ισχυρίζεται ότι διαθέτει 3 πιστοποιήσεις, αλλά χωρίς να παραθέτει τα σχετικά έγγραφα
14η εταιρεία:
H ελληνική εταιρεία απάντησε ότι τα προϊόντα τους είναι "εντελώς αυθεντικά".
Όταν ρώτησα ποιες ακριβώς είναι οι διαθέσιμες πιστοποιήσεις η απάντηση ήταν ότι "η διαδικασία για την αποστολή πιστοποιητικού γνησιότητας γίνεται μ ε τ ά την παραλαβή και εάν υπάρχουν αμφιβολίες σχετικά με την ποιότητα του".
Επέμεινα και μου έστειλαν ένα έγγραφο που δεν αποτελούσε πιστοποίηση αλλά "έγγραφο αυθεντικότητας" με την σφραγίδα της παραγωγού εταιρείας και για αυτόν τον λόγο επικοινώνησα απευθείας με την εταιρεία.
Στην απάντηση τους επισύναψαν 2 πιστοποιητικά (HACCP και GMP)
Συμπέρασμα: η εταιρεία διαθέτει πιστοποίηση HACCP και GMP.
15η εταιρεία:
Tο ελληνικό κατάστημα που διακινεί το βότανο της εταιρείας δεν απάντησε και επικοινώνησα απευθείας με την παραγωγό εταιρεία, η οποία δεν απάντησε στο πρώτο μήνυμα (20/5) και έστειλα ένα δεύτερο στις 30/5, όπου επίσης δεν απάντησαν.
Συμπέρασμα: η εταιρεία δεν απαντά.
16η εταιρεία:
Ο αντιπρόσωπος στην Ελλάδα δεν απάντησε στο πρώτο μήνυμα (20/5) και έστειλα ένα ακόμα μήνυμα στις 25/5, στο οποίο επίσης δεν απάντησε.
Έστειλα ένα μήνυμα και στην μητρική εταιρεία και απάντησαν ότι έχουν πιστοποίηση GMP αλλά το διέκοψαν το Gotu kola, και δεν το έχουν πλέον σε διαθεσιμότητα, αν και στην Ελλάδα υπάρχει ακόμα διαθέσιμο.
Έστειλα ένα ερώτημα στην μητρική που μπορώ να διαβάσω την πιστοποίηση τους, αλλά δεν απάντησαν και έστειλα μία υπενθύμιση.
Συμπέρασμα: η εταιρεία δεν διαθέτει πλέον το Gotu kola, αλλά στην Ελλάδα είναι ακόμα διαθέσιμο, αν και ακόμα δεν έχω λάβει την πιστοποίηση που ισχυρίζονται ότι έχουν.
17η εταιρεία:
Tο ελληνικό κατάστημα που διακινεί το βότανο της εταιρείας δεν απάντησε και επικοινώνησα απευθείας με το ευρωπαϊκό παράρτημα της εταιρείας, η οποία επίσης δεν απάντησε στα δύο μηνύματα (16/5 και 20/5) και για αυτόν τον λόγο έκανα μία ακόμα προσπάθεια απευθείας στα κεντρικά.
Η μητρική εταιρεία απάντησε ότι έχουν GMP πιστοποίηση και παρέθεσε τον σύνδεσμο από της ιστοσελίδας τους όπου επισυνάπτεται το έγγραφο.
Συμπέρασμα: η εταιρεία διαθέτει πιστοποίηση GMP.
18η εταιρεία:
Tο ελληνικό κατάστημα που διακινεί το βότανο της εταιρείας δεν απάντησε και επικοινώνησα απευθείας με την παραγωγό εταιρεία, η οποία δεν απάντησε στο πρώτο μήνυμα (20/5) και έστειλα ένα δεύτερο στις 25/5, όπου επίσης δεν απάντησαν.
Συμπέρασμα: η εταιρεία δεν απαντά.
19η εταιρεία:
Tο ελληνικό κατάστημα που διακινεί το βότανο της εταιρείας απάντησε ότι θα ενημερωθεί, αλλά τελικά προέκυψε ότι η εταιρεία έχει διακόψει την παραγωγή του.
Συμπέρασμα: η εταιρεία δεν διαθέτει πλέον το Gotu kola.
3. ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ
Οι περισσότερες εταιρείες δεν είχαν τις πιστοποιήσεις αναρτημένες στην ιστοσελίδα τους, το οποίο μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση διότι η απόκτηση μίας πιστοποίησης κοστίζει χρόνο και χρήμα σε μία εταιρεία. Συνεπώς, το αναμενόμενο και το εύλογο θα ήταν οι εταιρείες να αναδεικνύουν τις πιστοποιήσεις τους, και όχι να τις κρατούν κρυφές.
Επίσης, μου προκάλεσε κατάπληξη ότι, με ελάχιστες εξαιρέσεις, οι εταιρείες, αρχικά, αρνήθηκαν να στείλουν τις πιστοποιήσεις τους. Όπως φαίνεται στο παρακάτω ολιγόλεπτο βίντεο, το οποίο έχει δημιουργηθεί από ιατρό και είναι καλώς τεκμηριωμένο με πλήθος επιστημονικών παραπομπών, ο κλάδος των συμπληρωμάτων διατροφής βρίθει από παρατυπίες.
"Supplement Regulation and Side Effects: Efforts to Suppress the Truth"
Ως εκ τούτου, ένα συμπλήρωμα το εμπιστεύομαι μόνο όταν υπάρχουν πιστοποιήσεις.
Για αυτόν τον λόγο επικοινώνησα με εταιρείες που εκδίδουν πιστοποιήσεις για να ακούσω τις σκέψεις τους.
1η εταιρεία:
Συνήθως τα επιδεικνύουν στο site της εταιρείας.
Αν κάποιος αρνείται, πιθανότατα δεν έχει πιστοποίηση ή είναι πιστοποιητικό σε απόσυρση (ληγμένο)
Επίσης, το ότι μία εταιρεία έχει ISO, δεν σημαίνει αναγκαστικά ότι είναι της προκοπής γιατί υπάρχουν φορείς που στέλνουν πιστοποιητικά με το e-mail.
Και όταν ρώτησα ποιοι είναι αξιόπιστοι φορείς και ποιος οργανισμός εποπτεύει αυτόν τον κλάδο, η απάντηση ήταν η εξής:
Υπάρχει το ΕΣΥΔ* που ελέγχει αυστηρά τους φορείς.
Στη σελίδα του αναφέρει ποιους φορείς ελέγχει και σε ποια πρότυπα είναι πιστοποιημένοι.
Γενικά οι γνωστοί φορείς είναι και οι πιο σωστοί.
*ΕΣΥΔ : Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης (Ε.ΣΥ.Δ.).
2η εταιρεία:
Αν θέλετε απάντηση επί της ουσίας, (που και πως μπορείτε να βρείτε αν κάποιος είναι πιστοποιημένος, τι ισχύσει για διαφάνεια κλπ.), μπορείτε να απευθύνετε το ερώτημα σας στον ΕΛΟΤ (εκδίδει πρότυπα), και στο ΕΣΥΔ (ελέγχει και διαπιστεύει φορείς που εκδίδουν πιστοποιητικά).
Προσωπική μου άποψη είναι ότι κάποιος που ισχυρίζεται ότι έχει πιστοποιητικό και ΔΕΝ το προσκομίζει δημόσια σε πιθανό πελάτη –αγοραστή των προϊόντων του, μάλλον δεν έχει πιστοποιητικό,
Παρά τις επιθεωρήσεις, πιστοποιήσεις, ελέγχους κλπ., παντού μπορούν να υπάρξουν αποκλίσεις, λάθη, αστοχίες και ανακλήσεις προϊόντων. Αυτό κάνουν τα συστήματα και πρότυπα που εφαρμόζονται και πιστοποιούνται: ελέγχουν, εντοπίζουν, διερευνούν, διορθώνουν, προλαμβάνουν, καταγράφουν σε αρχεία ότι απαιτείται, για να τεκμηριώνουν την ασφάλεια και τα χαρακτηριστικά των προϊόντων.
ΝΑΙ, υπάρχουν πιστοποιητικά που χορηγούνται «νύχτα», αλλά κανένας σοβαρός φορέας πιστοποίησης δεν θα δώσει τέτοια πιστοποιητικά.
Ακόμα και φορείς που δίνουν, δύσκολα θα δώσουν πιστοποιητικά σε τρόφιμα, ιατρικά, φάρμακα….
Αν κάποιος ισχυρίζεται ότι είναι ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΜΕΝΟΣ και δεν το αποδεικνύει, μπορεί να θεωρηθεί ότι παραπλανεί καταναλωτικό κοινό, και μπορείτε να απευθυνθείτε σε ανάλογους φορείς.
4. Διεθνής Οργανισμός Τυποποίησης [International Organization for Standardization - ISO]:
Στον Διεθνή Οργανισμό Τυποποίησης, έστειλα το ίδιο ερώτημα, δηλαδή εταιρείες που ισχυρίζονται ότι τα συμπληρώματα διατροφής τους είναι πιστοποιημένα κατά ISO, αλλά αρνούνται να τα παρουσιάσουν.
Απάντησαν ότι οι πιστοποιήσεις ISO εκδίδονται από εθνικούς και διεθνείς οργανισμούς πιστοποίησης ανά τον κόσμο.
Οι πιστοποιημένες εταιρείες έχουν την υποχρέωση να ενημερώσουν τον πελάτη για το όνομα του οργανισμού που εξέδωσε το πιστοποιητικό και η επαλήθευση της πιστοποίησης θα πρέπει να γίνεται στον οργανισμό πιστοποίησης.
Ανέφεραν ότι υπάρχει δυνατότητα αναζήτησης στην βάση δεδομένων της IAF που ονομάζεται IAF CertSearch, ενώ επίσης υπάρχει και η δυνατότητα επικοινωνίας με τον οργανισμό ISO στην εκάστοτε χώρα, το οποίο μπορεί να γνωρίζει τυχόν εθνικές βάσεις δεδομένων.
Στην συνέχεια τους ρώτησα τί γίνεται με τις εταιρείες που στέλνουν πιστοποιητικά μέσω e-mail, χωρίς να κάνουν ελέγχους. Πώς προστατεύεται το καταναλωτικό κοινό από αυτές τις πρακτικές.
Η απάντηση τους:
Εάν θέλετε να υποβάλετε ένα παράπονο σχετικά με την εξυπηρέτηση μιας πιστοποιημένης εταιρείας:
- το πρώτο σας βήμα είναι να απευθυνθείτε στην εταιρεία που εμπλέκεται με τις ανησυχίες σας.
- εάν δεν ανταποκριθούν με ικανοποιητικό τρόπο, μπορείτε να απευθύνετε την καταγγελία στον "Φορέα Πιστοποίησης" που εξέδωσε το πιστοποιητικό.
- εάν πάλι δεν υπάρξει επίλυση της κατάστασης, μπορείτε να στείλετε τα αποδεικτικά σας για την προσέγγιση και των δύο αυτών οργανισμών στον Φορέα Διαπίστευσης* που ελέγχει τον "Φορέα Πιστοποίησης".
- εάν πάλι δεν υπάρξει λύση, είναι δυνατό να υποβάλετε ένα παράπονο στον ISO. Οι καταγγελίες μπορούν να υποβληθούν μέσω του ακόλουθου συνδέσμου: iso.org/complaints
*Στην Ελλάδα είναι ο Ε.ΣΥ.Δ (Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης).
Για Φορέα Διαπίστευσης του εξωτερικού ρωτάμε τον Ε.ΣΥ.Δ ή τον ΕΛΟΤ.